Gastroweekend i skärgårdsmiljö

I den mest fantastiska skärgårdsmiljö kan man nu också boka en gastroweekend med förföriska smaker. Tre helger under våren serveras en högkvalitativ meny av de mest exklusiva råvarorna. Det utlovas en weekend som är en lustfylld njutning för öga, gom och själ – en total upplevelse av doft, smak och kunskap. Under lördagarna bjuds på inspirerande föreläsare och Djurönäsets framstående kockar lagar en femrätters-meny på helgens tema.

Under våren 2012 presenteras tre teman för gastroweekend. Lokala smaker är först ut den 24 mars då det bjuds på en meny med regionala råvaror, skapad av vad som finns i närområdet. Kockarna berättar om vad begrepp som närodlat, regionala råvaror etc egentligen innebär. Till detta får man prova man ett passande dryckespaket.

Den 5 maj blir det kombinerade smaker. Det innebär att köksmästaren komponerar en spännande meny med oväntade kombinationer av både mat och dryck, både klassiska och oväntade kombinationer. Man får lära mer om hur drycken påverkas av maten och tvärtom.

Den 2 juni är det dags för svenska smaker. Då blir det en meny av svenska klassiker med twist, och tillhörande svenskproducerade drycker, viner från exv. Skåne och Bergslagen, tillsammans med svenska tilltugg.

Vid ankomst välkomnas gästerna av en lyxig eftermiddagsbuffé varefter det finns tid att njuta av skärgårdsnaturen. En skön promenad längs naturstigen rekommenderas och sen vill man gärna krypa in i bastun. Då kan man välja mellan den vedeldade bastun vid bryggan (förbokas) eller den i anslutning till inomhuspool och gym. Vill man boka in en spa-behandling så finns det mycket att välja på i Skärgårdspaviljongen, där det också finns en badtunna att koppla av i.

Så är det dags för en av dagens höjdpunkter. En föreläsning i gastronomins tecken med spännande provsmakningar av både mat och vin. Dagens andra höjdpunkt kommer strax, femrätters menyn serveras och till det väljer man med fördel det rekommenderade vinpaketet.

Mätt och belåten är det skönt att njuta en stund i baren med något gott att dricka, innan man drar sig tillbaka. På morgonen står en riklig frukostbuffé framdukad, det är bara att slå sig ner och börja dagen på bästa sätt.

I gastroweekend ingår
Ankomstmys à la Djurönäset (15.00)
Temaföreläsning med provning och avsmakning
Kvällens fördrink blandas i pianobaren och serveras med tilltugg