Djurplågeri på försöksdjursuppfödning i Lidköping

I över 30 år har Lidköpings kaninfarm fött upp kaniner och marsvin till djurförsök. Djuren säljs till flera svenska universitet samt till laboratorier i Norge, Finland och Danmark. Länsstyrelsen överväger nu om att besluta om ett förbud enligt djurskyddslagen. Detta efter en kontroll av farmen i år där många brister och lagbrott uppmärksammades. Djurrättsalliansen kräver att farmen stängs.

Lidköpings kaninfarm har tillstånd att varje år föda upp 2 500 marsvin och 2 500 kaniner till djurförsök. De säljer djuren till de flesta svenska universitet samt till laboratorier och universitet i Norge, Finland och Danmark. Djuren på farmen lever under fruktansvärda förhållanden och nu utreder länsstyrelsen om det finns skäl att besluta om ett föreläggande eller till och med ett förbud enligt djurskyddslagen.

I över 30 år har försöksdjursuppfödningen funnits. Kontrollerna av anläggningen har varit extremt få, men redan 2012 kunde länsstyrelsen konstatera att det inte fanns tillräcklig miljöberikning eller tillgång till hö. Det saknades då även någon form av botten i burarna och kaninerna satt direkt på nätet i burar som var alldeles för små. Länsstyrelsen gjorde då aldrig någon uppföljning av dessa brister som uppmärksammades.

I mitten av juni i år utfördes en ny inspektion av länsstyrelsen som återigen kunde konstatera flera brister och lagbrott på farmen. I kontrollrapporten står det att ”Samtliga djur bedömdes hållas i en mycket torftig miljö som inte erbjöd tillräckligt komplexitet eller gav djuren möjlighet att bete sig naturligt”. Bland annat så hölls kaninerna i för små burar, utan upphöjt område och burarna bestod enbart av nät. Både bullernivån och ammoniakhalten var för höga och anläggningen saknar rutiner kring hygien, skötsel och sjukdomsutbrott. Kaninerna avlivas även med koldioxid, vilket inte är tillåtet. Både marsvin och kaniner saknar tillgång till grovfoder som till exempel hö.

Länsstyrelsen skriver även i sin kontrollrapport att kontrollen inte var fullständig då de inte tilläts gå in i djurutrymmerna på grund av att ägaren var orolig för smittor. Därför fick kontrollen göras utanför djurutrymmena, i ett så kallat förrum, där kontrollanterna fick titta in på djuren via ett glasfönster. I kontrollrapporten står det att ”Observera att vid en uppföljande kontroll måste länsstyrelsen få tillgång till att gå in i djurutrymmena.”

Länsstyrelsen har ännu inte fattat beslut om uppfödningens framtid. Djurrättsalliansen anser att uppfödningen bör beläggas med förbud med tanke på de grova brister och lagöverträdelser som framkommit.

– Det är helt oacceptabelt att den här uppfödningen får fortsätta med sin verksamhet. Under många år har djuren lidit på farmen innan de skickas iväg till djurförsök. Det enda rätta är att besluta om ett förbud enligt djurskyddslagen, säger Daniel Rolke, talesperson för organisationen Djurrättsalliansen.

Länsstyrelsen i Västra Götalands kontrollrapport från i år finns bifogad i detta pressmeddelande.

Daniel Rolke

E-post: daniel@djurrattsalliansen.se

Listan över brister och brott mot lagstiftningen är lång och omfattande och vi har gjort en sammanfattning:

Brister hos kaninerna:

– För små burar (50×60 cm)

– Inga hygienrutiner

– Inga rutiner kring sjukdomsutbrott

– Samtliga kaniner saknar upphöjt område. Farmaren har sökt dispens hos Jordbruksverket för detta 2013/2014, men fick avslag.

– Ingen berikning

– Inga skötselrutiner

– Ingen journalförning

– Ingen veterinär knuten till verksamheten

– För hög bullernivå (nivåer på 73 dBA uppmättes, 65 dBA rekommenderas)

– Hög ammoniakhalt (12 ppm) som kan inverka negativt på kaninernas välbefinnande. Enligt L80 får kaniner endast utsättas för värden högre än 10 ppm väldigt tillfälligt. Detta beror på bristande utgödsling eller undermålig ventilation.

– Inget tillgång till grovfoder/hö

– För små bolådor

– Inget djurskyddsorgan

– Bolådorna tas bort från ungarna för tidigt

– Kaninungarna avvänds för tidigt

– Hanar hålls ensamma

– För hög luftfuktighet. (Vid kontrollen uppmättes luftfuktigheten till 75%, den ska helst vara över 40% och max 65%)

– Djurens hölls i oinredda burar med nätgolv utan bäddmaterial

– Kaninerna avlivas med olaglig metod, koldioxid

Brister hos marsvinen:

– Tillräcklig berikning saknades hos marsvinen

– Ingen tillgång till hö

– För många djur i varje bur

Här är farmen där 2500 kaniner och 2500 marsvin årligen föds upp för att utnyttjas i djurförsök.

• Djurhållning

• Lidköping