Djurrättsalliansen har inte kunnat granska Ölands djurpark

Tidigare i veckan presenterade organisationen Djurrättsalliansen en granskning av tio av landets större djurpark som visar att 2 565 djur dött på de granskade djurparkerna under 2017-2019. Tanken var även att Ölands djurpark skulle ingå i granskningen, men då de inte har uppgett hur många djur som dött eller avlivats i de listor som årligen skickas in till länsstyrelsen har Djurrättsalliansen inte kunnat granska detta. Djurrättsalliansen har flera gånger tagit kontakt med Ölands djurpark och försökt få del av den informationen, utan att få svar.

Ölands djurpark har tidigare fått kritik för stora brister i djurhållningen efter en granskning gjord av P4 Kalmar och Smålandsnytt år 2012. Då avlivades friska utrotningshotade tigrar. Många av de andra djuren hade för trånga utrymmen och fick inte tillräckligt med mat. Dessutom ska djuren ha avlivats på ett felaktigt sätt, ibland med en klubba eller kniv för att på så sätt spara in på veterinärkostnaderna.

– Vi tycker det är anmärkningsvärt att Ölands djurpark inte redovisar hur många djur som dött på djurparken under de senaste åren, speciellt med tanke på deras förflutna. Vi frågar oss varför det inte finns någon transparens kring hur många djur som dödas så allmänheten kan göra medvetna val, säger Daniel Rolke, ordförande för Djurrättsalliansen.

På andra djurparker som granskats så har det bekräftats att utrotningshotade djurarter eller friska djur som till exempel addaxantilopen, kattugglor, lejon, lokatter, vargar, björnar, järvar, rävar, gulbröstad kapuchin och makaker avlivats på de olika djurparkerna. En del av dem är så kallade överskottsdjur som det inte längre finns utrymme för.

– Frågan vi måste ställa oss är om djurparkerna är värda det pris som djuren får betala. Utbildning, forskning och artbevarande är skäl som ofta framhålls som argument för djurparker. Det är en efterhandskonstruktion för att legitimera djurparkernas existens. I grund och botten handlar det om att tjäna pengar på att hålla vilda djur inspärrade och en konsekvens av det är att djur dödas, säger Daniel Rolke, ordförande för Djurrättsalliansen.

Djurrättsalliansens granskning visar även att flera av de svenska djurparkerna för en bristfällning förteckning som strider mot Naturvårdsverkets föreskrifter om artskydd. Länsstyrelsen i Kalmar har även ansett att Ölands djurpark fört en bristfällig lista och tvingats begära in kompletteringar. Listan över djur som tillkommit eller lämnat djurparken ska skickas in till länsstyrelsen senast den sista februari varje år, någonting som flera djurparker inte har gjort eller varit försenade med. Det finns inget krav på att redovisa djur som avlivats eller självdött på svenska djurparker, men merparten av djurparkerna gör det ändå.

– Vi hoppas att fler ser problemen som djur i fångenskap innebär och inte besöker djurparker, säger Daniel Rolke.

De djurparker som varit med i granskningen är Borås djurpark, Kolmårdens djurpark, Skansen (inklusive Skansen-akvariet), Nordens ark, Ystads djurpark, Skånes djurpark, Lycksele djurpark, Parken zoo, Slottsskogen och Furuviksparken. I granskningen ingår däggdjur, fåglar, kräldjur och fiskar.

Läs mer här: https://djurrattsalliansen.se/2020/04/21/tusentals-djur-doda-pa-svenska-djurparker/

Är du journalist och vill ta del av de artinventeringslistor som granskats - kontakta oss.

För mer information, kontakta:

Daniel Rolke

072 300 39 00 eller 073 746 03 28