Kampanjvecka mot Kolmårdens delfinarium

Organisationen Djurrättsalliansen inleder en kampanjvecka mellan 18-24 juli för att informera om delfinernas situation på Kolmårdens delfinarium. Dagligen kommer det vara flygbladsutdelningar utanför djurparken och veckan avslutas med en större demonstration under lördagen, där bland annat musikgruppen Death Team kommer delta.
Kosmetikaföretaget Lush stöder Djurrättsalliansens kampanj och har information samt protestlistor mot delfinariet i samtliga butiker under kampanjveckan.

Att hålla delfiner i fångenskap är en kontroversiell fråga. Den mentala, känslomässiga och fysiska stress som en fängslad delfin lider av kan försvaga deras immunförsvar och gör dem mer mottagliga för sjukdomar. Trots att delfinerna på delfinariet hålls i en livsmiljö fri från rovdjur, föroreningar och andra hot så dör de ofta unga. På Kolmårdens delfinarium har omkring 60 delfiner dött sedan delfinariet öppnade 1969.
Delfiner lever inte ett normalt liv i fångenskap och får heller inte utlopp för sina naturliga beteenden. Vilda delfiner spenderar större delen av sina liv åt att jaga. På Kolmårdens delfinarium får delfinerna aldrig jaga, utan får istället äta död fisk från delfintränarens hand.

- Allt fler delfinarier lägger ned och det är vägen framåt, även för Kolmårdens delfinarium. Vi kommer att uppmärksamma delfinernas situation i fångenskap för att göra folk mer medvetna. Det går aldrig att jämföra en bassäng med havet, säger Daniel Rolke, talesperson för Djurrättsalliansen.

Lördagen den 23 juli anordnas en större demonstration utanför Kolmårdens djurparks huvudentré mellan kl 12:00-14:00.

Läs mer om Lush stöd till kampanjen:

• #djurrättsalliansen #delfin #kolmårdensdjurpark

• Östergötland