Stäng minkfarmerna är budskapet vid fackeltåg i Stockholm 24 november.

Djurrättsalliansen har det senaste decenniet dokumenterat och avslöjat verkligheten för minkarna på svenska pälsdjursfarmer. Detta för att allmänheten med egna ögon ska kunna se hur minkar lever och dör på svenska minkfarmer. I dagsläget finns det ett 50-tal minkfarmer kvar i Sverige och 900 000 minkar dödades i Sverige år 2016. Tidigare har det i Sverige även funnits räv- och chinchillafarmer för pälsproduktion, men den sista rävfarmen stängdes i början av 2000-talet och 2014 lyckades Djurrättsalliansen stänga den sista chinchillafarmen. Nu är det minkfarmernas tur att stängas.

– Vi anordnar det här fackeltåget för att uppmärksamma att det finns minkfarmer i Sverige där hundratusentals minkar just nu gasas ihjäl och flås för deras päls. Med fackeltåget visar vi att vi är många som står på minkarnas sida. Land efter land förbjuder pälsdjursfarmer och det är på tiden att Sverige gör detsamma, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

En granskning som Djurrättsalliansen gjort visar att pälsindustrin i Sverige är på nedgång. Antalet minkfarmer och antalet djur som dödas för sin päls går neråt. Även internationellt märks att pälsindustrin går mot att tillhöra det förflutna. Allt fler av de stora internationella modehusen och modedesigners väljer att bli pälsfria. Nyligen kom beskedet att Jean Paul Gaultier slutar använda päls och ansluter sig därmed till bland annat Gucci, Versace, Galliano, Armani, Ralph Lauren, Michael Kors, Vivienne Westwood, Stella McCartney som alla valt att bojkotta päls.

– Pälsindustrin är ett sjunkande skepp. Allt fler inser vilket enormt djurplågeri djuren på pälsdjursfarmerna utsätts för och hur oetisk hela industrin är och väljer därför att ta avstånd. Att bära päls eller att tillåta pälsdjursfarmer är inte försvarbart på något vis. Tiden är inne att stänga minkfarmerna för gott, säger Malin Gustafsson.

Under fackeltåget kommer bland annat Ola Waagen från Norge att hålla tal. Han är regissör av filmen Pels (Under pälsen) från 2014 som har haft stor betydelse för pälsmotståndet i Norge. I filmen följs bland annat en aktivist som arbetar undercover på en pälsdjursfarm i Norge.

Mer information om fackeltåg för minkarna 24 november:

Var: Samling vid Observatorielunden (Närmsta t-bana: Rådmansgatan, uppgång Stadsbiblioteket.) Fackeltåget går sedan med facklor och skyltar till Mynttorget utanför riksdagen där fackeltåget avslutas.

När: Lördagen den 24 november kl. 14.30

Facebook-event

Se Djurrättsalliansens bilder och filmer från svenska minkfarmer på www.sveketmotminkarna.se

Här finns Djurrättsalliansens bilder från svenska minkfarmer att ladda ner.

Kontaktinformation:

Djurrättsalliansen, telefon 072-300 39 00