Djurskyddet inom travsporten måste stärkas

- SVT:s granskning av veterinärkontrollerna inom travsporten visar tyvärr att djurskyddet inte är tillfredsställande. Vi anser att individuell besiktning av alla hästar ska införas inom travsporten, på motsvarande sätt som finns inom hästhoppning. Det är stora pengar som står på spel och att detta prioriteras framför hästens hälsa är oacceptabelt! säger Terese Askerstedt, vice förbundsordförande Djurskyddets förbundsstyrelse med ansvar för hästfrågor.

Även problemet med spödrivning lyftes i SVT:s reportage. Frågan finns med i den utredning till ny djurskyddslag som kom 2011 och som ligger till grund för den proposition som regeringen ska presentera i början av 2016.

- SVT:s granskning visar också att spödrivning används i stor omfattning. Även i fall där kuskar fälls för spödrivning diskas inte ekipaget och hästen kan fortfarande vinna ett lopp och därmed dra in summor mycket högre än bötesbeloppet. Vi kräver av travsporten att reglerna ändras så att den kusk som slår hästen med spö ska diskas. Vi kräver även att det i den nya djurskyddslagen införs förbud av spödrivning! säger Terese Askerstedt