Förbjud pälsfarmning!

De senaste rapporterna om vanvård på pälsfarmer i Finland har upprört många människor.

– Bilderna på skadade rävar visar exempel på ett synnerligen gravt djurplågeri, och självklart blir man fruktansvärt upprörd av att se djuren lida under uppenbart vidriga förhållanden, säger Ingrid Redbo, ledamot i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse.

I Sverige är det framförallt minkar som föds upp för pälstillverkning. De är inhysta i mycket små enkla nätburar, utan tillgång till bad, klättermöjligheter eller födosök.

– För att kunna ge farmade minkar en acceptabel livsmiljö skulle det krävas mycket stora förändringar i djurhållningen. Vi menar att det är helt orealistiskt att en kommersiell uppfödning av mink och andra djurslag avsedda för enbart päls, kan ske utan allvarliga inskränkningar av individernas välfärd, säger Ingrid Redbo.

Djurskyddet Sverige vill därför arbeta för ett förbud mot uppfödning av djur enbart avsedda för päls, motsvarande de förbud som redan införts i andra länder som Storbritannien, Österrike, Irland och Kroatien.

För mer information kontakta Ingrid Redbo, ledamot i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse:

• Djur

• djurplågeri