Skip to main content

Glädjande besked från Max hamburgare om halalkött

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 18:23 CEST

Under försommaren fick Djurskyddet Sverige vetskap om att det svenska företaget Max hamburgare startar upp i Dubai och planerar att etablera restauranger i fler arabländer. På dessa restauranger serveras enbart halalslaktat kött. Mycket religiöst slaktat kött i andra länder sker utan bedövning, med fullt medvetna djur. Detta är ett oerhört djurplågeri och vi var oroliga för att den svenska hamburgerkedjan skulle servera sådant kött.

-Vi kontaktade Max hamburgare och fick till ett möte. Där lyfte vi våra farhågor och förklarade skillnader i slaktmetoder. Vid mötet lovade företrädaren för Max hamburgare, Pär Larshans, att ta reda på fakta i ärendet. Pär har nu återkommit med mycket glädjande besked! Allt kött som serveras på Max hamburgerrestaurang i Dubai kommer från djur som bedövats innan slakt och man har lovat att skriva in detta i sina kravkriterier så att det  även i fortsättningen kan garanteras att Max inte säljer kött från plågade djur. Det säger Djurskyddets generalsekreterare Åsa Hagelstedt som deltagit i mötena.

- Vi gläds åt att vi genom att ta kontakt med Max hamburgare har höjt medvetenheten inom företaget och bidragit till att det hemska djurplågeri som obedövad slakt innebär kan undvikas. Max hamburgare är kända för sitt miljö- och djurskyddsansvar och vi välkomnar beskedet att detta inte frångås när företaget nu etablerar restauranger utanför Sverige! säger Åsa Hagelstedt

För mer information, kontakta Åsa Hagelstedt

För information från Max hamburgare, kontakta Per Larshans 070-206 16 69

Fakta:
I Sverige sker all slakt, både halalslakt och annan slakt med föregående bedövning, dvs. djuren görs medvetslösa innan ett snitt läggs och djuren täms på blod varpå hjärtat slutar slå. På stora djur som nöt skjuts en bultpistol i djurets hjärna och med små djur som kycklingar doppas djuren i strömförande vatten eller sövs av gas. Detta är ett krav i svensk djurskyddslag och till skillnad från många andra länder tillåts inte undantag från bedövning för religiös slakt. För att köttet ska räknas som halal ska slakten utföras av en troende muslim och särskilda ritualer ska följas. Detta har ingen betydelse för djurens välmående.

Det kan det ta flera minuter innan djuret dör efter att snittet lagts. Om djur inte är bedövade (alltså medvetslösa) under denna tid upplever djuren stark smärta, kvävningskänslor och dödsångest.

Djurskyddet Sverige har drivit en kampanj för att få en märkning av slaktmetoder för att konsumenter ska kunna undvika detta djurplågeri, läs mer här: http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/vara-kampanjer/nej-till-slakt-utan-bedovning

Kommentarer (10)

    Detta ständiga hackande på muslimer ... om dom tycker att djuren långsamt skall snittas och sedan förblöda till döds, under svår dödsångest.. då är det ju då det skall vara. Bara rasister kan ha något att invända. Och ... du vill väl inte vara rasist, eller? ELLER?

    - Vankelhane - 2013-07-06 01:01 CEST

    Vankelhane: förstår inte riktigt din kommentar. Detta pressmeddelande visar ju att muslimer som grupp inte har samma åsikt om hur slakten ska genomföras. Uppenbarligen finns många muslimer som också föredrar att djuren är medvetslösa och inte plågas. Att generalisera en hel grupp troende är i detta fall alltså inte korrekt.

    - Åsa Hagelstedt - 2013-07-06 09:35 CEST

    Mycket glädjande besked! :-)

    - Oscar Hall - 2013-07-06 10:01 CEST

    Vankelhane .... hur tänkte du nu !!
    ... om det finns en grupp som tycker att ett beteende är okej så ska vi alla acceptera det ... om ej så är man rasist ???Vad har det med rasism att göra ? Om alla tänkte som du gör så hade världen varit än värre än den är idag och ingen hade haft respekt eller empati för nåt levande .Tur vi andra finns som tänker mer än på eget välmående.....

    - Anette - 2013-07-06 12:30 CEST

    Ernst: din kommentar verkar ha förvunnit, klistrar in den här och svarar:
    "Bedövning av djur innan slakt är förbjudet i Dubai, enligt vad jag har erfarit. Inget kött får säljas där som inte är äkta halal, alltså från obedövade djur. Åsa Hagelstedt: hur visar detta pressmeddelande något som helst stöd för att många muslimer anser att bedövning är ok? "
    Svar: så trodde Max hamburgare också att det var och gjorde sådana uttalande i media vilket gjorde oss upprörda varför vi begärde ett möte. Men sedan dess har riktig fakta tagits fram och det kött som Max importerar från Brasilien och Australien är certifierat halalslakt enligt regler från Dubai. I Sverige vet vi redan att den stora majoriteten av muslimer accepterar bedövning, detta arbete har visat att muslimer även i Dubai, Australien och Brasilien gör det. Det finns inget i koranen som säger att djur ska plågas, däremot ska man inte slakta skadade djur och det är detta som tolkats olika. Att fler och fler verkar göra denna tolkning är mycket positivt och samma sak hoppas kommer vi att ske för judar vad gäller kosherslakt där det hittills bara finns obedövat så vitt vi vet.

    - Åsa Hagelstedt - 2013-07-06 14:47 CEST

    Jag tycker ni ska syna era leverantörer i Australien för det är ett flertal slakterier i Australien som gör 100% halal slakt. Alltså med koranläsning och förblödning med djuret vänt mot Mecca.

    Enklast - lägg ner i Dubai.

    Jag har inte köpt en produkt från MAX sedan jag fick reda på detta, och kommer inte besöka en MAX restaurang.

    /Mattias

    LULEÅ

    - Mattias - 2013-07-22 11:35 CEST

    Mattias: kontrollen är gjord av just dom slakterier som Max köper sitt kött av. Vi är medvetna om att halalslakten sker på olika sätt även i Australien, så därför ställdes många frågor och experter från flera länder blandades in. Koranläsning, djuret vänt mot Mecca och att djuren förblöder sker även på dessa slakterier, men med den stora och helt avgörande skillnaden att djuren först får en bultpistol i huvudet och därmed är medvetslöst innan ett snitt läggs över djurets hals så blodet rinner ut.

    - Åsa Hagelstedt - 2013-07-23 15:56 CEST

    Vem/vilka kontrollerar hur slakten sker i dessa länder? Mvh/Carina

    - Carina Granholm - 2014-05-04 23:40 CEST

    Carina: Det är myndigheterna i respektive land som kontrollerar. I detta fall Australien och Brasilien.

    - Åsa Hagelstedt - 2014-05-05 09:26 CEST

    Hej.
    Bedövning accepteras i Sverige i viss mån. Dock är kravet att bedövningen skall vara reversibel vilket innebär att om djuret skall vakna igen om ej slakt sker. Detta innebär att inget nötkött halalslaktat i Sverige är bedövad med slaktpistol (Bultpistol) utan bedövningen sker med elstöt.
    Att bedöva ett djur på 1000 kg med el är väldigt svårt. Medicin eller gas änvänder ej till nöt. Detta innebär att i stort sett allt halalkött från nöt är importerat eller slaktat i Sverige på ej acceptabelt sätt. Får bedövas med el då de är ett betydligt mindre djur. Fjäderfäslakt skiljer sig inte mycket mellan tradiotinell slakt och halal.

    - Jonas Denhammar - 2014-07-22 21:05 CEST