Glädjande besked från Max hamburgare om halalkött

Under försommaren fick Djurskyddet Sverige vetskap om att det svenska företaget Max hamburgare startar upp i Dubai och planerar att etablera restauranger i fler arabländer. På dessa restauranger serveras enbart halalslaktat kött. Mycket religiöst slaktat kött i andra länder sker utan bedövning, med fullt medvetna djur. Detta är ett oerhört djurplågeri och vi var oroliga för att den svenska hamburgerkedjan skulle servera sådant kött.

-Vi kontaktade Max hamburgare och fick till ett möte. Där lyfte vi våra farhågor och förklarade skillnader i slaktmetoder. Vid mötet lovade företrädaren för Max hamburgare, Pär Larshans, att ta reda på fakta i ärendet. Pär har nu återkommit med mycket glädjande besked! Allt kött som serveras på Max hamburgerrestaurang i Dubai kommer från djur som bedövats innan slakt och man har lovat att skriva in detta i sina kravkriterier så att det  även i fortsättningen kan garanteras att Max inte säljer kött från plågade djur. Det säger Djurskyddets generalsekreterare Åsa Hagelstedt som deltagit i mötena.

- Vi gläds åt att vi genom att ta kontakt med Max hamburgare har höjt medvetenheten inom företaget och bidragit till att det hemska djurplågeri som obedövad slakt innebär kan undvikas. Max hamburgare är kända för sitt miljö- och djurskyddsansvar och vi välkomnar beskedet att detta inte frångås när företaget nu etablerar restauranger utanför Sverige! säger Åsa Hagelstedt

För mer information, kontakta Åsa Hagelstedt

För information från Max hamburgare, kontakta Per Larshans 070-206 16 69

Fakta:
I Sverige sker all slakt, både halalslakt och annan slakt med föregående bedövning, dvs. djuren görs medvetslösa innan ett snitt läggs och djuren täms på blod varpå hjärtat slutar slå. På stora djur som nöt skjuts en bultpistol i djurets hjärna och med små djur som kycklingar doppas djuren i strömförande vatten eller sövs av gas. Detta är ett krav i svensk djurskyddslag och till skillnad från många andra länder tillåts inte undantag från bedövning för religiös slakt. För att köttet ska räknas som halal ska slakten utföras av en troende muslim och särskilda ritualer ska följas. Detta har ingen betydelse för djurens välmående.

Det kan det ta flera minuter innan djuret dör efter att snittet lagts. Om djur inte är bedövade (alltså medvetslösa) under denna tid upplever djuren stark smärta, kvävningskänslor och dödsångest.

Djurskyddet Sverige har drivit en kampanj för att få en märkning av slaktmetoder för att konsumenter ska kunna undvika detta djurplågeri, läs mer här: http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/vara-kampanjer/nej-till-slakt-utan-bedovning

• djurhållning
  • djurplågeri