Riksdagsbeslut om slopad förprövning förödande för djurskyddet

Igår röstade en majoritet i riksdagen igenom ett förslag att uppmana regeringen att slopa den obligatoriska förprövningen vid om-, till- eller nybyggnad av djurstallar. Djurskyddet Sverige är tillsammans med forskare och andra djurskyddsexperter mycket kritiska till beslutet.

Förprövningen är otroligt viktig för att förebygga djurskyddsproblem och därmed en väldigt viktig del för att upprätthålla målen i den nya djurskyddslagen, säger Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare.

Under riksdagsdebatten argumenterade ledamöter från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet för att behålla förprövningen. Det hjälpte dock inte då ledamöterna från Moderaterna, Kristdemokraterna, Centern, Liberalerna och Sverigedemokraterna, som i olika motioner lagt fram förslaget, röstade igenom tillkännagivandet.

Förprövningen innebär att en ritning för ett djurstall måste godkännas av länsstyrelsen innan bygget startar. Granskningen utförs av neutrala och erfarna experter och görs utan kostnad för lantbrukaren. Hur stallar byggs har stor inverkan på hälsan för djuren och det är därför en viktig del i det förebyggande djurskyddsarbetet att göra rätt från början. I debatten framförde representanter från partierna som röstade för avskaffandet av förprövningen argument om att "vi måste lita på bönder och byggherrar" och att "ingen kommer bygga fel från början". Det politikerna missar är dock att få bönder har den kompetensen om bygge och få byggherrar har den kompetensen om djur och djurskydd. "Alla regler som inte gynnar konkurrenskraften måste bort" framfördes också från Centerpartiets ledamot.

Det är tydligt att dom borgerliga partierna och Sverigedemokraterna sätter konkurrenskraft framför djurskydd och att man i sin iver att vilja ”lita på bönder och byggherrar” missar att även bönder tjänar på att bygga rätt från början och att inte behöva riskera att bygga om. Och framför allt att djur kommer att lida under tiden. Förprövningen är enormt viktig för att uppfylla djurskyddslagens förebyggande syfte, detta verkar majoriteten som röstat igenom detta antingen inte ha kunskap om eller strunta i – jag vet inte vilket av dessa alternativ som är värst, säger Åsa Hagelstedt.