Vi måste kunna välja bort kött från obedövade djur!

Slakt utan bedövning är ett allvarligt och oacceptabelt djurskyddsproblem, där djuret utsätts för stort lidande innan det avlider. Sverige har förbud mot slakt av djur utan bedövning. Men en stor del av köttet som konsumeras i Sverige är importerat. Och det köttet kan mycket väl komma från djur som inte bedövats i samband med slakt eftersom religiös slakt har stor omfattning i många EU-länder. Dessutom vet vi att det förekommer olaglig religiös slakt i Sverige.

-          Djurskyddet Sverige har verkat för totalt förbud mot slakt utan bedövning inom EU, säger Gunnela Ståhle vice ordförande i Djurskyddet Sverige och ledamot i det Europeiska djurskyddet, Eurogroup for Animals. Nu blev det tyvärr inte så, men nu kräver vi att åtminstone engagerade konsumenter ska ha rätten att välja bort kött från obedövade djur. En märkning är inte diskriminerande eftersom det ger de som vill välja Halal eller Koscher också möjlighet att välja!

-          Vi kräver att den olagliga slakten upphör i Sverige och att handeln tydliggör hur djuren slaktats! säger Sven Stensson, förbundsordförande. Vi kommer att bjuda in handeln och tydligt framföra vad som krävs för att engagerade konsumenter ska kunna välja och välja bort.

Sven Stenson, förbundsordförande tel. 0708-34 91 27

Gunnela Ståhle, vice förbundsordförande tel. 070-561 36 21