Pressmeddelande -

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs - de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!

De produkter som tävlar om den ärofyllda utmärkelsen Årets Dagligvara är i år den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups BryggeriAnamma Formbar Vegofärs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige.

- Grunden till nominering är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov. Detta år blev det tre stora leverantörer som lyckats fånga konsumenternas intresse, säger juryns ordförande Karin Brynell (VD Svensk Dagligvaruhandel).

Vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving '19 i Stockholm.

Läs mer om utmärkelsen, juryn och hur de nominerade produkterna uppfyllt kriterierna för att bli nominerade på www.aretsdagligvara.se.

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov.

Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen.

NENT Group Radio är sponsor.

Årets Dagligvara uppmärksammar framgångsrika lanseringar och inspirerar branschens aktörer till innovation och produktutveckling.

• Mat

• utmärkelse
  • lansering
  • dagligvaruleverantörer
  • dagligvaruhandeln
  • dagligvara
  • dryck
  • vegetariskt

DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. DLFs uppdrag är att, direkt och/eller indirekt genom dotter- och intressebolag, erbjuda medlemmarna affärsrelevant kunskap, inspirerande och utvecklande mötesplatser samt företräda dagligvaruindustrin* i branschgemensamma frågor.

* Företag som säljer livsmedel, drycker, kemtek, non-food, egenvård, tidningar, tobak och specialvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige.