D-Link satsar på aggressiv prissättning kring 802.11ac-nätverk

D-Link inleder en aggressiv prissättning kring företagets nya produktserie av trådlösa routrar med nästa generation wifi-standard 802.11ac. Resultatet ger samma prisnivå som den nuvarande generationen produkter - 802.11n.

Modeller av smartphones, surfplattor och spelkonsoler, som har 802.11ac integrerat förväntas att öka drastiskt de kommande månaderna. D-Link sätter det rekommenderade butikspriset för routrar med 11ac på samma nivå som den nuvarande standardarden 11n för att underlätta införandet av den nya trådlösa standarden. Det betyder att D-Links 11ac-routrar kostar från 695 kronor till 1 495 kronor, vilket gör den nya tekniken väldigt attraktiv.

– Den nuvarande trådlösa standarden 802.11n kommer ersättas inom de kommande 12 månaderna med nya 802.11ac. Dagens värld av HD-streaming, realtidstjänster med flera enheter är hög hastighet och bandbredd nödvändigt. Den förra standarden 11n har svårt att levererat detta. D-Link är ledande i att ge användarna det mest omfattande utbudet av trådlösa AC-routrar med uppkopplingsmöjligheter, tillförlitlighet och funktioner som de behöver till ett överkomligt pris, säger Magnus Erlandsson, Sälj- och marknadsdirektör D-Link Nordic.

Den nya standarden 802.11ac erbjuder ett flertal nya funktioner för att bekämpa de mest vanliga och frustrerande trådlösa nätverksproblemen. Vare sig användaren laddar ner en fil eller spelar onlinespel så vill man att den trådlösa uppkopplingen är snabb och stabil. Förutom att erbjuda hastigheter upp till fyra gånger snabbare än 802.11n så används 5 GHz-bandet, som i motsats till 2,4 GHz-bandet är fritt från störningar. Även smartbeam-antenner bidrar till att varje enhet är uppkopplad till det trådlösa nätverket med den bästa möjliga signalen.

D-Links nya produktserie för 802.11ac har en elegant design och stöd för D-Links molntjänst www.mydlink.eu. Det gör det enklare än någonsin att streama HD-film, dela filer från lagringsenheter eller att administrera nätverket från distans via en dator eller mobiltelefon.

D-Link-video om 802.11ac (YouTube)

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson, Sälj- och Marknadsdirektör D-Link Nordic, E-post: magnus.erlandsson@dlink.com, Tel: 0733-70 10 03

• 802.11ac