D-Links bästa tips vid köp av en babymonitor

En babymonitor är ett viktigt hjälpmedel för många småbarnsföräldrar för extra trygghet. Andra vanliga namn för babymonitor är babyvakt och babylarm. Den senaste generationen av babyvakter drar nytta av internet samt en smartphone eller surfplatta. Med en tillhörande app kan föräldrarna använda sina existerande mobiltelefoner samt har möjligheten att se barnet överallt där det finns internet-uppkoppling.

D-Link listar de bästa tipsen vid köp av en babymonitor

1. Säkerhet
Det är viktigt att kontrollera att kameran är säkerhetscertifierad så att ingen utomstående kan få tillgång till er privata live-video. Dessutom är det viktigt att se över säkerheten i det trådlösa nätverket som kameran kopplas upp mot (oavsett om det är direkt uppkoppling mellan kamera och telefon, eller om kameran ansluts till ditt befintliga trådlösa nätverk).

2. Bild- och ljudkvalitet
En babykamera eller babymonitor är inte särskilt effektiv om inte kvaliteten på både bild och ljud är i toppklass. Många av de billigare babymonitorerna har låg bildupplösning och dålig kvalitet på mikrofon och högtalare. Kameran bör även ha infraröd LED-teknik för att kunna ge en bra bild i ett mörkt rum.

3. Minimera störningar
De flesta babymonitorer använder 2,4 GHz-bandet för trådlös kommunikation. Det gäller även för trådlösa nätverk. Detta kan vara föremål för störningar - både för babymonitorn och det trådlösa nätverket. En nätverksansluten babymonitor med mobilappar, exempelvis för iOS och Android, minimerar problemet och gör att båda föräldrar kan få åtkomst av bilden samtidigt från distans - till skillnad från en traditionell babymonitor som endast har en lokal basenhet.

4. Enkel installation
Alla vet att småbarnsföräldrar får lite sömn och har ont om tid. Därför är det bra att babykameran är enkel att installera. Var noga med att kontrollera att det går att installera kameran enkelt.

5. Användbara funktioner
Automatisk inspelning av film på barnet innebär att ett unikt ögonblick inte går förlorat även om någon av föräldrarna inte är i rummet. Många kameror kan inte spela in film på ett minneskort utan kräver att filmen lagras på en webbplats som till exempel YouTube. Det kan vara komplicerat att få detta att fungera, speciellt med de rätta sekretessinställningarna. En temperaturmätare med notifiering kan vara ovärderlig för att avgöra om barnet har det för varmt eller för kallt i rummet.

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för det digitala hemmet och företag. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som trådlösa produkter, lagring och ip-kameror. D-Link Norra Europa (Norden och Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn. www.dlink.se

• babyalarm
  • babyaccessoarer