D-LINK LANSERAR NY GIGABIT DRAFT 11N ROUTER GODKÄND FÖR WINDOWS VISTA

D-Link lanserar nu företagets mest kraftfulla trådlösa router någonsin för hemmamiljö. Routern, som heter DIR-655, är en av de första Draft 11n-routerna med gigabitkapacitet på marknaden som får använda Microsofts logotype ”Works with Windows Vista”. DIR-655 är D-Links första trådlösa router med Draft 11n-teknik som är certifierad för Windows Vista och därmed kan erbjuda kunderna en optimal upplevelse när man installerar ett trådlöst nätverk med datorer som använder (eller planerar att använda) operativsystemet Windows Vista. – Med en Windows Vista-logotype garanteras konsumenten att D-Links nya högkapacitetsrouter är fullt kompatibel med Microsofts nya operativsystem och skapa ett trådlöst nätverk med hög kapacitet för att klara de mest krävande nätverksapplikationerna. Vi är självfallet glada att vara bland de första nätverksleverantörerna att klara alla specifikationer kring 11n för det nya operativsystemet, säger Stefan Nilsson, Marketing Manager, D-Link Nordic & Benelux. – Produkter som har blivit certifierade för Windows Vista har klarat kraven på tillförlitlighet och kvalitet, samt har blivit testade att leverera en överlägsen upplevelse med Windows Vista. Vi är mycket nöjda att D-Link har fått certiferingen och därmed utnyttjar den nya tekniken som är tillgänglig i Windows Vista, säger Brad Goldberg, General Manager, Windows Vista Product Management, Microsoft Corp. Hela serien av Draft 11n-produkter är utvecklade för konsumenter och mindre företag som kräver högsta möjliga hastighet i sitt trådlösa nätverk. DIR-655 är också den första Draft 11n-routern att integrera Quality of Service (QoS) som prioriterar både trådbunden och trådlös datatrafik. Till exempel tillåter routern användaren att strömma högupplöst film trådlöst, använda flera olika applikationer samtidigt, spela kapacitetskrävande spel och uppleva störningsfri IP-telefoni. D-Link DIR-655 erbjuder en 4-portars Gigabitswitch samt också för första gången en Gigabit port för WAN-sidan. Detta innebär mycket hög routingkapacitet samt kunna utnyttja den trådlösa Draft 11n kapaciteten maximalt. DIR-655 har dessutom en integrerad säkerhetsguide (wizard) för att enkelt säkra sitt nätverk, stöd för Windows Connect Now (WCN) samt D-Link Click’n Connect för enkel och problemfri installation. DIR-655 - funktioner och egenskaper: • 3x3 (tre externa samt tre interna) antenner för högsta kapacitet • 4-portars Gigabitswitch • Gigabit port på WAN-sidan • Draft 802.11n trådlös prestanda på upp till 300Mbps • Stöd för WPS (Wi-Fi Protected Setup) i en programvaruppdatering under andra kvartalet 2007 • D-Links guide ”Click’n Connect” för enklast möjliga installation • D-Link StreamEngine™ (QoS) för optimal trafikhantering • Wireless QoS (WISH) för optimal trådlös trafikhantering • Support för trådlös multimedia (WMM, Wireless Multimedia) • Support för UPnP (Universal Plug and Play) • DDNS för fjärrstyrning • Kryptering med WEP, WPA och WPA2 • Dubbla brandväggar för ökad säkerhet (SPI och NAT) • Bakåtkompabilitet med 802.11g och 802.11b Högupplöst bild finns att ladda ner här: ftp://ftp.dlink.se/images/dir-655.zip (zippad tif, 420KB) Pris och tillgänglighet D-Link DIR-655 beräknas finnas i butik under senare delen av mars. Det rekommenderade butikspriset är 1895 kronor inklusive moms. För mer information, vänligen kontakta: Stefan Nilsson Marketing Manager, D-Link Nordic & Benelux Telefon: 08-564 619 22/0707-72 22 02 E-post: stefan.nilsson@dlink.se Om D-Link D-Link är världsledande inom design, utveckling och tillverkning av kommunikationsprodukter för nätverk, Internetaccess samt röst- och datakommunikation. Sedan D-Link grundades 1986 har omsättningen stadigt ökat och överstiger nu en miljard USD. Företaget har i dag över 1 600 anställda fördelade på 87 kontor runt om i världen och kunder i fler än 100 länder. D-Link levererar kompletta nätverks- och kommunikationslösningar för det digitala hemmet, till små- och medelstora företag samt till alla nivåer inom stora organisationer. Företaget erbjuder ett heltäckande utbud av produkter för managed switching, trådlösa nätverk, säkerhet, bredband samt IP-telefoni. D-Link finns på Internet på adressen: www.dlink.se

• Nya produkter, tjänster