D-Link presenterar kompakta PowerLine-adaptrar

D-Link släpper nu sina minsta Power-Line-adaptrar någonsin. Med PowerLine kan man utöka sin snabba bredbandskoppling till varje hörn av sitt hem genom att använda det existerande elnätet.

D-links nya PowerLine-produkter,  PowerLine AV Mini Adapter och PowerLine AV Mini Starter Kit, gör det mycket enkelt att förlänga ett trådlöst nätverk till delar av hemmet där den trådlösa signalen normalt inte når fram, exempelvis en källare eller en övervåning. Användaren pluggar in en PowerLine-adapter i ett existerande eluttag och får på så sätt ett snabbt och pålitligt nätverk långt från sin huvudrouter - utan att behöva dra sladdar.

Adaptrarna är bara 68 millimeter höga och 42 mm breda, vilket gör att de inte blockerar andra kontakter i samma eluttag. Adaptrarna klarar datahastigheter upp till 200 Mbps, vilket är lämpligt för krävande bredbandsapplikationer som att strömma mediefiler, ip-telefonisamtal och online-gaming.

PowerLine AV Mini Starter Kit (DHP-311AV) är framtagen för användare som installerar PowerLine för första gången, medan den individuella PowerLine AV Mini Adapter (DHP-310AV) är idealisk för de som förlänger sitt existerande PowerLine-nätverk.

– Många bredbandsanvändare har olika hinder i sitt hem för att få maximal prestanda som till exempel tjocka väggar eller störningar från andra trådlösa apparater. Våra nya PowerLine-adaptrar tar bort alla blinda fläckar i ett hem. Samtidigt som de är väldigt små och diskreta, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link AB.

Säkra och energisnåla
DHP-311AV och DHP-310AV krypterar datatrafiken genom ett knapptryck och ger 128-bitars AES-datakryptering för att skydda nätverket mot obehörig åtkomst. D-Links nya adaptrar har även bestyckats med D-Link Green, vilket är D-Links miljövänliga och energisparande teknik. Med denna teknik försätts PowerLine-produkterna i viloläge ifall det inte sker någon aktivitet under en viss period.

De båda PowerLine-produkterna blir tillgängliga i butik nu. Rekommenderat butikspris för DHP-310AV är 395 kronor och för DHP-311AV ligger det på 695 kronor.

Egenskaper – DHP-311AV och DHP-310AV
•       Extremt kompakt design (6,8 cm x 4,2 cm)
•       200 Mbps dataöverföring över elnätet
•       Kompatibla med IEE 1901