D-Link släpper nya 3G-produkter för mobila användare

D-Link lanserar nya routers och donglar för 3G-nät som svar på den ökande efterfrågan av mobila internetlösningar.

– Många av dagens konsumenter kräver internetaccess var de än befinner sig och vår nya 3G-produktportfölj har tagit fasta på detta. Samtliga produkter är i smidigt format och produkterna stödjer alla SIM-kort för uppkoppling mot internet, oavsett nätverksoperatör, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link.

Trådlös 3G-router i fickformat: myPocket 3G HSDPA Router DIR-457
En trådlös 3G-router i fickformat som varken kräver en dongel eller nedladdning av drivrutiner till datorn. Routern passar perfekt för situationer där flera användare behöver bredbandsåtkomst, till exempel projektgrupper i fält eller familjer på semesterresa.

– myPocket är en snygg och liten router som påminner om de MiFi-modem som är på framväxt, säger Marco Stenvall. Eftersom routern är batteridriven och inte kräver någon dongel är den väldigt lätt att ha med sig. Det blir som ett eget trådlöst nätverk som du kan ha i fickan.

Upp till sexton användare kan samtidigt koppla upp sig trådlöst via routern med en dator, smartphone eller spelkonsol. Det räcker att ange ett lösenord första gången en ny enhet kopplas upp till det trådlösa nätverket. Om användaren har tvillingkort (två identiska SIM-kort) slipper man dessutom byta kort mellan mobilen och routern. Routern kan även anslutas som USB-modem direkt till en dator. myPocket använder standarden 802.11g, har inbyggd brandvägg och stöd för krypteringstekniken WPA/WPA2.

Mått: 110 x 65 x 13,6 mm; Vikt: 104,8 gram

Smidig USB-adapter: 3G HSUPA USB Adapter DWM-156
En USB-adapter som låter användaren skicka och ta emot data, strömma media och skicka sms över mobila bredbandsnätverk över hela världen. Användaren sätter in sitt SIM-kort i adaptern, med samma storlek som ett vanligt USB-minne, som sedan ansluts till datorn. Adaptern kan även användas tillsammans med ett urval av befintliga routers från D-Link och fungerar då som ett modem som flera datorer och trådlösa enheter kan använda för att ansluta till ett 3G-nät. Adaptern funkar med både Windows, Mac och Linux.

Router för garanterad bredbandsåtkomst: 3G Wireless Router DIR-412
En kompakt 3G-router som kan användas för ett befintligt bredbandsnätverk hemma lika gärna som på platser utan bredbandsåtkomst, till exempel i sommarstugan eller på en båt. För att använda routern ansluts en extern USB-adapter vars bredbandsanslutning då kan delas av flera användare. DIR-412 har dessutom stöd för ”WAN failover” vilket innebär att routern automatiskt och utan avbrott ansluter till ett 3G-nät om anslutningen till det trådlösa nätverket skulle gå ner. De 4G-donglar från D-Link som just nu utvecklas är kompatibla med DIR-412.

Router för det mobila kontoret: 3G HSDPA Mobile Communication Router DIR-455
Utvecklad särskilt för företagsanvändare för situationer utan bredbandsåtkomst eller som en smart lösning om det befintliga nätverket skulle gå ner. DIR-455 har samma funktioner som en vanlig Ethernet-router och dessutom stöd för ”WAN failover” vilket garanterar bredbandsåtkomst i 3G-hastighet. Flera användare kan samtidigt koppla upp sig via routern, antingen trådlöst eller med kabel genom någon av de fyra 10/100 Ethernet-portarna. Routern har även en port för att kunna ansluta en vanlig analog telefon för mobilsamtal över GSM-nätet, vilket kan vara användbart för kontor som behöver sätta upp ett tillfälligt trådlöst nätverk.

För mer information om 3G-produkterna, besök www.dlink.se

myPocket 3G HSDPA Router DIR-457 blir tillgänglig i mars för ca 2149 kronor
3G HSDPA USB Adapter DWM-156 blir tillgänglig i mars för ca 949 kronor
3G Wireless Router DIR-412 blir tillgänglig senare under 2010