Framtiden är här med D-Links nya ”smarta hem”

Rörelsedetektorer, smart fjärrströmbrytare och smarta kameror. D-Links nya ”smarta hem” är skräddarsytt för både hus och lägenheter - för maximal trygghet och kontroll.

I dag lanserar D-Link fyra innovativa mydlink™ Home-produkter på IFA-mässan i Berlin. Två nya övervakningskameror, en rörelsedetektor och en så kallad ”smartplug” presenteras för första gången. De nya produkterna är lättanvända och ger boende i hus eller lägenhet en helt ny nivå av trygghet.

Nyckelfunktionerna är övervakning, automatisering och kontroll. Produkterna är i grunden automatiserade, men kan styras och schemaläggas med D-Links app – mydlink Home - från soffan eller på distans.

Enligt rapporten Smart Homes and Home Automation från Berg Insight hade nära en och en halv miljon (1,47 miljoner) europeiska hem någon form av smarta hem-system i slutet förra året. Rapporten förutspår en 56-procentig tillväxt per år under de kommande fem åren. Enligt rapporten är över 17 miljoner hem ”smarta” 2017.

– Vårt kompletta ekosystem för smarta hem förenklar automatisering, kontroll och säkerhet i både hus och lägenhet. De flesta av dagens system för smarta hem är både dyra att köpa och komplicerade att installera. Vi har utvecklat en prisvärd, enkel gör-det-själv lösning för att automatisera hemmet. Enheterna kan användas separat eller tillsammans. De är lätta att installera och kräver inte heller några månadsavgifter eller abonnemang, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link.

Det går att använda de nya mydlink Home-produkterna till att:

Upptäcka en rörelse
  • slå på en lampa med hjälp av nya smartplug (DSP-W215) som enkelt kopplas samman med rörelsedetektorn (DCH-S150).
  • slå av ett strykjärn som glömts bort påslaget. Smartplug (DSP-W215) gör detta möjligt på distans via smartphone eller surfplatta.
  • skapa scheman för automatisering av tända och släcka exempelvis lampor
  • aktivera/avaktivera rörelsedetektorer på distans.

Öka säkerheten hemma

• koppla ihop nya mydlink™ Home Monitor-kamerorna med en rörelsedetektor. Användaren får notifering då något ”är på gång” i hemmet.
  • se ditt garage eller entré via mydlink Home Monitor HD (DCS-935L). Kameran har även stöd för trådlös 11ac-anslutning. Utrustningen har mikrofon och ”mörkerseende” och fungerar således även på natten.
  • mydlink Home Monitor 360 (DCS-5010L) är en pan/tilt-kamera som möjliggör och övervakning av stora rum och öppna planlösningar.
Appen för mydlink Home har ett enkelt gränssnitt där olika enheter kan namnges och grupperas för ökad koll. Produkterna är anpassade för att kopplas ihop. Samtliga produkter stöder WPS. Installationen görs med ett knapptryck.

Lågupplösta bilder: https://www.flickr.com/photos/dlinknordic
Högupplösta pressbilder: http://bit.ly/mydlink-Home-bilder
Produktinformation: http://bit.ly/mydlink-Home-produktinfo

Produktserien mydlink Home blir tillgänglig i butik från 7 oktober 2014 i hela Europa. Det rekommenderade butikspriserna är följande:

• mydlink Home Smart Plug (DSP-W215) kostar 449 kronor
  • mydlink Home Wi-Fi Motion Sensor (DCH-S150) kostar 399 kronor
  • mydlink Home Monitor HD (DCS-935L) kostar 999 kronor
  • mydlink Home Monitor 360 (DCS-5010L) kostar 999 kronor
  • mydlink Home Music Everywhere (DCH-M225) kostar 499 kronor (se separat pressmeddelande)

För mer information vänligen kontakta:

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för det digitala hemmet, företag samt tele- och bredbandsoperatörer. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som integrerar switching, trådlösa produkter, bredband, lagring, ip-kameror och molnbaserad nätverkshantering. D-Link Norra Europa (Norden och Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn. www.dlink.se

• smarta hemmet