Trådlösa kameror reagerar på ljud och förlänger ett wifi-nätverk

D-Link presenterar två nya dag- och nattkameror med hög bildkvalitet vars livefeed går att komma åt överallt – från sin dator, smartphone eller surfplatta. De nya kamerorna har även en inbyggd trådlös extender-funktion som förlänger det trådlösa nätverket i hemmet.

För första gången har D-Link inkluderat en nätverksförlängare, en så kallad extender-funktion, i sina nya trådlösa kameramodeller: DCS-933L och DCS-5020L. Detta gör att man får två produkter i en. Den inbyggda extendern (802.11n) möjliggör förlängning av det redan befintliga trådlösa nätverket till flera rum och områden hemmet eller på kontoret. På så vis kan man effektivt minska döda wifi-zoner.

– Videoövervakning har tidigare varit kostsamt, men med våra mydlink-kameror så har det blivit mer överkomligt både för privatpersoner och mindre företag. Dessa kameror är perfekta för att hålla koll på entrédörrar vid hem och småföretag och samtidigt öka och förlänga den trådlösa signalen i området, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link AB.

Rörelse- och ljuddetektering
Båda kamerorna har inbyggd mikrofon och användaren kan via rörelse- och/eller ljuddetektering, bli notifierad om specifika händelser framför kameran. Vid rörelse i angivet området i bilden eller ett ljud som överskrider angiven ljudnivå skickar kameran en bild eller ett videoklipp till ägaren, som ger denne möjlighet att vidta omedelbara åtgärder.

mydlink med ökad funktionalitet
Båda kamerorna integrerar D-Links molnteknik - mydlink - som gör att användarna kan ges åtkomst till kameran var som helst där de har internetuppkoppling. Det kan ske antingen via en webbtjänst (http://se.mydlink.com) eller via gratis-appen ”mydlink Lite” för iOS eller Android. Appen har precis kommit i ny version (3.0) med bland annat ePTZ-zoom och möjlighet att ändra mellan natt- och dagläge (krävs att kameran stöder dessa funktioner). Installationen är ett knapptryck borta för användare utan någon teknisk kunskap via WPS och D-Links installationsprocess "Zero Configuration".

D-Link Day/Night Cloud camera - DCS-933L
Kameran, med namnet D-Link Day/Night Cloud camera (DCS-933L), är idealisk för hålla koll inomhus dygnet runt. Kameran är en liten helt fristående enhet som kan installeras och fungera utan behov av någon dator eller en speciell hård- eller mjukvara.

Produktvideo - DCS-933L

Produktlänk med specifikationer: http://bit.ly/DCS-933L

Wireless N Day & Night Pan/Tilt Cloud Camera - DCS-5020L
Den nya modellen, Wireless N Day & Night Pan/Tilt Cloud Camera (DCS-5020L), har förutom en extender-funktionalitet som förlänger det trådlösa wifi-nätverket även pan/tilt/zoom-funktion ökar ytan den kan övervaka. I mörker använder DCS-5020L infraröda LED:s för att kunna leverera bra bilder upp till åtta meter.

Produktlänk med specifikationer: http://bit.ly/DCS-5020L

Både DCS-933L och DCS-5020L är tillgängliga omgående och rekommenderade butikspriset på D-Link DCS-933L är 1095 kronor och 1695 kronor för DCS-5020L.

Lågupplösta bilder

Högupplösta bilder
ftp://ftp.dlink.eu/Product_Images/DCS-933L/
ftp://ftp.dlink.eu/Product_Images/DCS-5020L/