Lantmännen Doggy blir Doggy AB – fortsatt innovation, kundfokus och expansion viktigt

Idag blev det klart att litauiska investmentbolaget NDX förvärvar Lantmännen Doggy. Nya bolagsnamnet blir Doggy AB, som bland annat äger varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Robur. I samband med förvärvet tillsätts en ny styrelse ledd av Lars Appelqvist, sedan 2008 vd för Kafferosteriet Löfbergs. Även Petras Jašinkas, vd för NDX, ingår i den nya styrelsen.

– Förstås ett mycket spännande uppdrag. Doggy är ett bolag med lång historik och som står för svensk kvalitet. Här finns starka varumärken och med NDX som ägare finns stora möjligheter till expansion, inte minst i Europa, säger Lars Appelqvist, som förutom sin vd-roll för Kafferosteriet Löfbergs har styrelseuppdrag i bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen och ishockeylaget Färjestad.

Doggy har en lång historia. Redan 1859 hittar man grunden till det som idag är Doggy AB då entreprenören Aron Heyman köpte Wårgårda Herrgård med tillhörande lantbruk och kvarnverksamhet. 2001 förvärvade Lantmännen Doggy.
– Möjligheter och utmaningarna är många i vår bransch. Matte och husse blir allt mer medvetna om den mat man köper till sina husdjur. Även hälsotrenderna har nått djurmatsmarknaden. Sammantaget ligger Doggy långt fram plus att vi som svenskt bolag, med produktion i Sverige, har ett välförtjänt bra rykte bland våra kunder. Våra konsumenter tycker att Doggy är tryggt, vilket är mycket viktigt. Vi på Doggy har de senaste åren arbetat hårt för att möta framtidens krav där innovation och kundfokus är viktiga ingredienser. Det arbetet kommer vi att kunna intensifiera ytterligare nu med vår nya ägare NDX, säger Fredrik Krook, sedan i våras vd för Doggy.

NDX förvärv av Doggy blev officiellt idag, torsdagen den 2 juli då man också genomför bolagets första styrelsemöte på plats på huvudkontoret i Vårgårda.
– Nu börjar arbetet tillsammans med nya ägaren och personalen på Doggy med hur vi ska utveckla Doggy ytterligare, säger Lars Appelqvist.

För ytterligare information:
Fredrik Krook, vd, Doggy AB, tfn (+46) 705-75 25 56, fredrik.krook@lantmannen.com
Lars Sjögrell, pressansvarig, Doggy AB, tfn (+46) 702-69 53 00, lars.sjogrell@perspective.se
www.ndx.lt/en

Fakta NDX:

• NDX är ett litauiskt investmentbolag.
  • NDX äger flera andra bolag med verksamhet i Central- och Östeuropa, exempelvis djurmatsbolaget Mispol, som har produktion i Polen och Tjeckien.
  • NDX är en del av samma koncern som Maxima Grupé, som är den största dagligvarukedjan i Baltikum. Maxima Grupé startades av ägarna till NDX.
  • Bolagets vd Petras Jašinkas ingår i Doggys styrelse.

• Fakta Doggy AB:

• Omsättning 2014: 564 mkr.
  • Antal anställda: cirka 170.
  • Doggys produktion och huvudkontor ligger i Vårgårda.
  • Doggy finns idag på 18 marknader.
  • Ämnen

Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Doggy äger bland annat varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Robur. Förutom i Sverige och övriga Norden är företaget verksamt i bland annat Tyskland, Ryssland, Polen och Holland.
    Sedan 1 juli 2015 ingår Doggy i det litauiska investmentbolaget NDX som då förvärvade bolaget från Lantmännen. NDX äger flera andra bolag med verksamhet i Central- och Östeuropa, exempelvis djurmatsbolaget Mispol, som har produktion i Polen och Tjeckien. NDX är också en del av samma koncern som Maxima Grupé, som är den största dagligvarukedjan i Baltikum. Under 2014 omsatte Doggy 564 miljoner kronor och hade cirka 170 anställda. Huvudkontoret och produktionsanläggningen ligger i Vårgårda. 1995 blev företaget ISO 9001-certifierat och 2002 miljöcertifierades företaget enligt ISO 14001.