Magnus Sjösten blir ny vd på Doggy AB.

Magnus Sjösten ny vd på Doggy AB

Magnus Sjösten blir ny vd på Doggy AB, Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Magnus har lång erfarenhet inom försäljning av snabbrörliga konsumtionsvaror och har varit med på Doggys varumärkesresa sedan 2012, först som affärsområdeschef för dagligvaruhandeln och därefter som försäljningsdirektör med ansvar för all försäljning.

– I Magnus Sjösten får Doggy en vd med god kännedom om företaget och kunskap kring djurmat, marknad och försäljning. Hans kompetenser passar väl ihop med våra ambitioner för företaget framöver, säger Doggys styrelseordförande Andrejus Boicovas.

Djurmatsbranschen växer, inte minst när det gäller premiumprodukter, våtmat och mat anpassad för mindre hundar. På Doggy möter man efterfrågan med satsningar. Efter att Lantmännen Doggy för tre år sedan förvärvades av investmentbolaget NDX och blev Doggy AB, har satsningarna på att höja innovationstakten inte låtit vänta på sig. Idag är Mjau marknadsledande inom kattmat i dagligvaruhandeln* och Doggy marknadsledande i det viktiga segmentet torr hundmat**. Även på den europeiska marknaden är intresset för svensktillverkade produkter stort. Nyligen lanserade Doggy en stor satsning på sitt varumärke Bozita i Europa för att möta efterfrågan. Samtliga Doggys varumärken växer och tar andelar, och den nya vdn har siktet inställt framåt och uppåt.

– Bolaget är i en stark tillväxtfas och vi har en ägare som tror på oss, som är engagerad och villig att investera för vår tillväxt. Mitt viktigaste uppdrag är att fortsätta på den strategi vi lagt framåt, som redan visat sig ge utdelning genom ökade marknadsandelar, säger Magnus Sjösten.

På Doggy märker man av den stora efterfrågan på produkter inom premiumsegmentet. I och med en mångmiljonsatsning på en helt ny produktionslina, kan man snart som enda producent erbjuda konsumenterna svensktillverkad djurmat i enportionsförpackning.

– Vi har en unik position på både den svenska och den internationella marknaden i och med vår svenskhet. Vi är snabbfotade och kan snabbt ta fram nya produkter baserat på efterfrågan hos djurägarna. Vår senaste storinvestering i en helt ny lina är ett exempel på det, säger Magnus Sjösten.

Doggy AB äger bland annat varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Bozita Robur och finns inom dagligvaruhandel och zoofackhandel i 15 länder. Både produktion och huvudkontor ligger i Vårgårda, och under 2018 omsatte man cirka 500 miljoner kronor.

Magnus Sjösten ersätter Stefan Boström som varit vd för Doggy sedan vintern 2016.

*, **Källa: Nielsen ScanTrack, Dagligvaruhandeln Totalt, Kategori Kattmat, Kategori Torr Hundmat, Värde försäljning Senaste 24 veckor 2018, Senaste period v. 44 2018. (Copyright © Nielsen.)

Doggy AB är Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent. Bolaget har mer än 110 års erfarenhet av djurmatstillverkning lokalt i Vårgårda, där varumärken som Mjau, Doggy och Bozita tillagas av de 150 medarbetarna. Doggy AB verkar i fler än 15 länder och här är framgångsreceptet de svenska, hållbara och naturliga produkterna med djurens bästa för ögonen. Kunderna består av aktörer inom zoo-, fack- och dagligvaruhandeln. Doggy AB är kända för sitt fokus på produktutveckling, allt för att fortsättningsvis kunna vara med och leda uvecklingen av mat till katter och hundar. Med kunskap, innovation och kärlek till katter och hundar levererar Doggy "kärlek från Vårgårda i varje matskål”.