CareTech storsatsar med ny larmcentral i Kalix – 100 nya jobb på sikt

Allt fler kommuner byter ut sina analoga trygghetslarm mot digitala lösningar. För att möta den ökade efterfrågan på digitala trygghetslarm etablerar CareTech därför en ny larmcentral i Kalix. Larmcentralen öppnar i mars 2016 och CareTech räknar med att rekrytera cirka 100 undersköterskor de kommande åren. Etableringen sker i samarbete med Kalix kommun och gör CareTech till den enda trygghetslarmsleverantören med två bemannade larmcentraler i Norden.

• Med ytterligare en larmcentral stärker vi vår position på marknaden. Vi kan vi ta emot fler kunder och samtal samtidigt som vi höjer vår servicenivå ytterligare, då vi kommer kunna ta emot samtal på samtliga nordiska språk och ett femtontal andra språk, säger Peter Svensk, vVD på CareTech AB.

CareTech är ett dotterbolag till Doro AB och erbjuder ett brett sortiment av säkra digitala trygghetslösningar för äldre och funktionshindrade. Under föregående år har efterfrågan på digitala trygghetslarm ökat kraftigt internationellt och i Norden. CareTech har tecknat kontrakt för digitala trygghetslarm med över 135 kommuner. CareTechs larmcentral i Malmö har inte mindre än 85 000 anslutna kunder, varav 25 000 nya kunder under 2015. Därför etablerar nu CareTech en ny larmcentral i Kalix med möjlighet att ta emot larm från hela Norden. Det gör CareTech till den enda leverantören i Norden med en lösning för larmmottagning med två bemannade, geografiskt skilda larmcentraler som backup till varandra.

• Etableringen i Kalix är viktig och får stor effekt på arbetsmarknaden i kommunen, säger Ellinor Söderlund, kommunstyrelsens ordförande Kalix kommun.

CareTech räknar med att anställa cirka 100 undersköterskor de kommande åren. Fördelen med etablering i Kalix är även den höga andelen av finsktalande och närhet till Finland.

• Samarbetet med Kalix kommun har varit mycket positivt och konstruktivt. Vi räknar med en fortsatt stark tillväxt på marknaden då allt fler kommuner byter ut analoga trygghetslarm mot digitala lösningar. Det talar för ett stort antal rekryteringar på sikt, Peter Svensk, vVD på CareTech AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulf Lindsten, VD på CareTech AB, telefon 0733 11 72 89, e-post ulf.lindsten@caretech.se

Peter Svensk, vVD och ansvarig för den nordiska marknaden på CareTech AB, telefon 0705 62 72 72, e-post peter.svensk@caretech.se

• seniorer
  • seniormobil
  • caretech
  • digitala trygghetslarm
  • trygghetslarm

Om CareTech

CareTech är ett företag inom trygghetslarmsbranschen. Det är marknadsledande inom digitala trygghetslösningar och erbjuder kommuner kompletta, trygga och kvalitetssäkrade trygghetssystem för äldre och funktionshindrade. Deras smarta digitala produkter och tjänster ger brukare, personal och anhöriga stöd i de dagliga rutinerna så att god kvalitet, trygghet och effektivitet kan uppfyllas. CareTech är ett dotterbolag till Doro AB och är nordisk marknadsledare inom digital trygghetstelefoni och tillhörande tjänster för äldre. För mer information se. www.caretech.se

Doro AB utvecklar telekomprodukter och tjänster för seniorer så att de kan leva ett fullt och rikt liv: att göra saker de vill lättare och möjliggöra de saker de aldrig trodde att de skulle göra. Bolaget har belönats med ett flertal internationella utmärkelser för sin produktdesign och sina innovationer och är idag global marknadsledare i sin kategori - telekom för seniorer. Doro är ett svenskt publikt bolag och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Nordiska listan, Small Cap. 2014 uppgick nettoomsättningen till 1 277 miljoner kronor (135 miljoner euro). www.doro.se