Doro 800 belönas med ansedda iF design awards

Marknadens minsta trådlösa telefon vinner designpris och får ny kostym Doro AB, noterat på O-listan på Stockholmsbörsen, har mottagit pris på iF design awards för sin nya trådlösa 800-serie. Pris kommer att delas ut på den Europas största elektronikmässa, CeBIT i Tyskland, i mars. Totalt har 400 produkter anmälts i klassen kommunikation & underhållning. Nu lanseras även nya utbytbara skal till telefonens båda delar i flera färger. Något som efterfrågan växer på. - Utmärkelsen bekräftar vår satsning på design och telefoner som passar olika typer av människor och livsstilar. Priset är viktigt för Doro och blir ytterligare ett vapen i marknadsföringen för telefonen. Med den nya 800-serien ger vi konkurrenterna på marknaden för trådlös fast telefoni en ordentlig match, säger Rune Torbjörnsen, VD i Doro. Lanseringen av Doro 800-serien har varit mycket lyckad och har bl.a. lett till en genombrotts order från France Telecom. Doro kommer att ha större volymer tillgängliga under kvartal 1 nästa år och kan då öka våra säljansträngningar. Den trådlösa telefonen har en design som skiljer sig från de traditionella trådlösa telefonerna. Den är kompakt och "flexibel", genom den unika möjligheten att anpassa färgen på telefonens båda delar efter smak, årstid och inredning. Nu lanseras även nya skal i solid plast i färgerna svart, ljusblått och lime samt tre i metallic i färgerna silver, ljusblå och orange. Totalt finns skalen till Doro 800 i 9 färger. - För att fler ska välja att skaffa ett fasta telefonabonnemang krävs också smarta designlösningar och funktioner som inbyggd högtalartelefon. Särskilt yngre människor väljer telefon efter utseende. Med Doro 800 kommer fler unga att skaffa sitt första fasta abonnemang, säger Rune Torbjörnsen. Kommande rapporter Bokslutskommuniké: 30 januari och årsredovisning mitten februari 2004. Mera information och bild Mera information finner du på: www.doro.com Bilder finner du på: www.doro.com/media/doro800 Vill du låna en telefon för redaktionellt test eller få ytterligare information sänd ett email till pressinfo@doro.com Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32810 För frågor var vänlig kontakta: VD Rune Torbjörnsen 046-280 50 60 eller vVD Ingvar Karlsson 046-280 50 62 Lund 2003-12-15 Om Doro Doro är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget designar, utvecklar och säljer telekomprodukter genom egna bolag i åtta länder. Bolaget omsatte 2002 838 MKr och hade en vinst på 22 MKr. Utmärkande för varumärket är design, kvalitet och användarvänlighet. Doro har befäst sin position på marknaden tack vare ett komplett sortiment för såväl konsumenter som företag. VD för bolaget sedan oktober 2003 är Rune Torbjörnsen.