Doro lanserar en bred portfölj av IP-produkter

Från det tredje kvartalet i år kommer Doro att lansera en bred produktportfölj av IPtelefoniprodukter. Den europeiska IP-telefonmarknaden växer snabbt och Doro ser stora möjligheter att bli en betydelsefull aktör på denna marknad. Doros produkter håller på att testas av utvalda operatörer och andra kunder. Produktportföljen kommer att bestå av IP-telefoner, analog adapter för IP-telefoni och en USB-telefon för PC med USB-port. IP-telefonimarknaden växer mycket snabbt men fram till nu har telefonerna haft bristande ljudkvalitet, dålig design och varit mycket dyra. I Europa finns idag mer än 1 miljon användare av IP-telefoni med en förväntad tillväxttakt på över 100 % om året de kommande åren. Gemensamt projekt Doro och UpGrade Communication ”Design- och telefonikompetensen hos Doro har kombinerats med kunskapen om IP-telefoni i vårt helägda dotterbolag UpGrade Communication. I ett gemensamt projekt har vi nu utvecklat och valt en portfölj av olika IP-produkter” säger Rune Torbjörnsen VD för Doro. UpGrade Communication säljer redan VoIP-system som ofta är kombinerade med olika system för trådlösa bredband och ADSL. UpGrade Communication kommer att komplettera sitt erbjudande till operatörer med de olika IP-produkterna från Doro. Doro har kanaler till företagsmarknaden och relationer med olika operatörer som kommer att bli naturliga kanaler även för företagets nya erbjudande av IP-telefoniprodukter. Doros nya IP-produktportfölj består av: · IP-telefon för företag som har IP-växel eller IP-Centrex service · USB telefon för PC med USB-port · Analog adapter för IP-telefoni · IP-telefon för konsumenter Leveranser i tredje kvartalet IP-produktportföljen kommer att utökas senare och de första leveranserna kommer under kvartal 3 i år efter att noggranna tester har gjorts hos utvalda operatörer och andra kunder. De nya produkterna kommer att kontrolleras i Doros krävande kvalitetssystem och ha en bra prisnivå. Doros inträde på VoIP-marknaden understryker synergierna mellan Doro och dess helägda dotterbolag UpGrade Communication. Gruppen kommer nu att kunna erbjuda en ”end to end” VoIP-lösning för ITSP:s (IP-telefoni serviceoperatörer) och bredbandsleverantörer, som erbjuder VoIP-service. ”Doro fokuserar på att utöka sin nuvarande produktportfölj med telefoner till andra tillväxtområden. De första lanseringarna blir inom IP-telefoner men vi har andra produkter som kommer att lanseras redan i år. Vi ser goda tillväxtmöjligheter inom IP-produkter och vi har redan fått ett stort intresse för våra produkter” säger Rune Torbjörnsen VD för Doro. Mer information och nästa rapport Ytterligare information om Doro finner du på: www.doro.com. Doro lämnar rapport för andra kvartalet 12 augusti. Vill du låna en telefon för redaktionellt test eller få ytterligare information sänd då ett email till pressinfo@doro.com För frågor var vänlig kontakta: Doro: VD Rune Torbjörnsen 046-280 50 61 eller vVD Ingvar Karlsson 046-280 50 62 Business development manager, Jérôme Arnaud : + 33 1 30 07 17 01 UpGrade Communication: VD Henrik Mygind,: 046-280 51 15 Om Doro och UpGrade Communication Doro designar, utvecklar och säljer produkter för kommunikation i hemmet och på arbetsplatsen. Utöver telefoner till privata användare och företag samt walkie-talkies, erbjuder även Doro tillbehör såsom headsets, telefonsvarare och nummerpresentatörer. Erfarenhet och kvalitetstänkande, med fokus på användarvänlighet och design, har bidragit till Doros framgångar på den Europeiska fast telefoni marknaden. Via dotterbolaget UpGrade Communication tillhandahåller Doro även bredbandslösningar och IP-telefoni. 2003 omsatte Doro-koncernen 648 Mkr och hade en vinst på 28 Mkr. Koncernens huvudkontor finns i Lund, Sverige. Doro har dotterbolag i sju europeiska länder och i Australien. Doro-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Läs mer om Doro på www.doro.com . UpGrade Communication UpGrade är en ”value added” distributör av produkter för bredbands infrastruktur med fokus på trådlösa bredbands produkter och tillhörande service som site surveys, projekt ledning, teknisk support, utbildning och underhåll till systemintegratörer, operatörer och ISP:er i Norden. UpGrade Communication’s huvudkontor ligger i Lund i Sverige, där också central service i form av administration och lager finns . Regionala kontor finns i Danmark och Norge som ansvarar för försäljning och teknisk support i de nordiska länderna. UpGrade Communication är ett till 100 % ägt dotterbolag till Doro sedan 1999. Läs mera om UpGrade på www.upgrade.se.