Doro lanserar ny mobiltelefon inom området för trygghetstelefoni ─ Doro Secure® 681

Doro lanserar under Mobile World Congress i Barcelona sin andra anpassade mobiltelefon för trygghetslösningar med tjänster både i och utanför hemmet. Doro Secure® 681 är en användarvänlig mobil som riktar sig främst till seniorer med särskilda behov och är framtagen för att användaren ska känna sig trygg och säker.

Doro Secure® 681 är Doros första mobiltelefon med möjligheten att sända information via en inbyggd radiomottagare för telecare. Anslutningen är kompatibel med Doros sortiment av bärbara larmknappar som kan triggas av ett plötsligt fall samt även med utbudet av sensorer för hemmiljön som exempelvis rök- och rörelsedetektorer. Doro Secure®681 ger därför människor som idag är beroende av en fast telelinje mer frihet, rörlighet och glädje genom ökad säkerhet.

Mobilen kan överföra två olika typer av larm till en larmcentral antingen via Doro Secure®IP eller SMS. Förutom platsbestämda larm som skickas direkt från telefonen genom ett knapptryck, styrs enheten också genom fjärrsensorer som kan utlösa larm. Denna funktion har ett betydande mervärde under de krissituationer där ett knapptryck inte är praktiskt möjligt.

Doro har samarbetat med ledande leverantörer inom trygghetstelefoni för att försäkra sig om att Doro Secure®681 innehåller de funktioner som krävs av branschen. Doros satsning ger nya möjligheter på marknaden för trygghetslarm, genom att erbjuda mobila lösningar utan att för den skull äventyra användarens säkerhet.

– För oss på Doro är det självklart att olika seniorer har olika behov. Denna produkt riktar sig främst till de som behöver extra stöd och trygghet i sin vardag. Vi har gjort trygghetslarmet mobilt och begränsar inte längre användarens rörelsefrihet till sin hemmiljö, säger Alf Ingvarsson, nordiskt ansvarig för telecare och mHealth på Doro.

Till mobilen går det även att koppla ytterligare skyddsåtgärder såsom inbyggd övervakning som automatiskt kontrollerar och rapporterar laddningsnivån på telefonen. Det går också att skapa ”säkra zoner” och rörlighet för en person inom ett begränsat område, allt för användarens trygghet. Mobilen bygger på Doros beprövade koncept för användarvänliga mobiltelefoner och delar innehåll med systerluren Doro Secure®680. Den har också alla kännetecken som tillsammans har gjort Doro världsledande inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner.

Doro Secure®681 släpps till den svenska marknaden under kvartal två. I delar av Europa kommer mobilen att säljas av Bosch Healthcare, en av Europas ledande leverantörer av telecare lösningar.

Alf Ingvarsson, nordiskt ansvarig för telecare och mHealth

Telefon +46 (0)70 6000 998 e-post alf.ingvarsson@doro.com

För bilder och produktprover kontakta:
Jesper Wendel, Grayling
Telefon +46 709 51 39 08, e-post jesper.wendel@grayling.com

• Telekommunikation, mobiltelefoni

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller besök www.facebook.com/dorosverige.