Doro och East Central signerar licensavtal för varumärkena

Doro UK och Doro AB (publ) har signerat ett licensavtal med East Central för varumärkena Audioline och Atlantel på den brittiska marknaden. Avtalet innebär att East Central kommer att få exklusivitet för att sälja produkter med varumärkena Audioline och Atlantel i Storbritannien. Licensavtalet betyder också att East Central kommer att ta över all försäljning av Audioline produkter från 1 juni 2004. Bolaget har också rätten att använda Audioline och Atlantel varumärket på egna köpta produkter. I avtalet kommer Doro att leverera olika service för kvalitet och inköp. Utöver detta kommer Doro UK att stå för telefonsupport till kunder. Europas näst största telefonmarknad Doro UK är Doro ABs (publ) helägda dotterbolag. Doro är idag ett av Europas ledande bolag inom fast telefoni. East Central är ett snabbväxande distributionsföretag inom telefoni och hemelektronik i Storbritannien. Den brittiska marknaden för fast telefoni är Europas näst största marknad i värde. ”Doro UK har gjort stora framsteg under det senaste halvåret och har åter startat leveranser till flera tidigare kunder. Vi är glada att arbeta med East Central på detta nya kreativa sätt. Avtalet kommer att ge positiva effekter på vårt resultat redan från kvartal 3.” säger Tim Mabley VD för Doro UK. ”East Central är nöjda med avtalet med Doro. Vi har höga ambitioner för den brittiska marknaden och vi kan nu lägga till Audioline- och Atlantel-varumärkena till den starka portföljen av varumärken.” säger Rob Kay VD för East Central. ”Vi har beslutat att göra Doro varumärket mycket mera känt på den viktiga brittiska marknaden i linje med vår tillväxtstrategi. Av det skälet har vi nu skrivit på avtalet med East Central. På andra marknader kommer vi att behålla Audioline varumärket som ett taktiskt varumärke.” säger Rune Torbjörnsen VD för Doro. ”Vi kan nu fokusera ännu mera på Doro-varumärket. Vår nya strategi bygger på en välunderbyggd kundsegmentering i fem segment för Doro: X-cite, X-pressive, X-cellent, X-tra och X-ecutive. Vi arbetar nu med att bredda vår produktportfölj.” avslutar Rune Torbjörnsen. Mer information och nästa rapport Ytterligare information om Doro finner du på: www.doro.com. Doro lämnar rapport för andra kvartalet 12 augusti. För frågor var vänlig kontakta: VD Doro AB, Rune Torbjörnsen 046-280 50 61 eller vVD Ingvar Karlsson 046-280 50 62