Doro och Welbeing utökar sin närvaro i UK

Doros senaste förvärv Welbeing i UK tar över Eden Housing Association (EHA). Welbeing och Doro stärker sin position i nordvästra England genom att ta över larm- och svarstjänsterna i Eden och Carlisle från och med den 26 juni. Genom förvärvet av EHA stärker Welbeing och därmed också Doro sin position som marknadsledande på telecare-tjänster på den största europeiska telecaremarknaden.

Eden Housing Association (EHA) grundades 1997 och är en mindre oberoende fastighetsförvaltare som sedan 2012 även har levererat telecare-tjänster i nordvästra England (Cumbria). Efter en omfattande affärsöversyn i slutet av 2017 beslutade EHA att fokusera mer på kärnverksamheten som hyresvärd och förvaltningsagent för nästan 2000 hushåll i grevskapet. EHA har därför letat efter en partner att ta över ansvaret för telecare-tjänsterna.

Welbeing och EHA samarbetar redan idag med att leverera telecare-tjänster i Cumbria. Genom förvärvet har personal överförts till Welbeing och de kommer att fortsätta erbjuda samma service som tidigare. Alla befintliga kunder kommer fortsatt att få samma tjänster som de har idag.

- Det är fantastiskt att vi nu har fått denna möjlighet. För att säkerställa så att befintliga kunder får en smidig övergång kommer vi att arbeta nära Independent Living-teamen i Cumbria. Vi kommer att prioritera alla befintliga kontrakt och kunderna kommer att få se samma ansikten när de behöver hjälp, säger Steve Smith, VD på Welbeing.

Welbeing är sedan den 1 juni 2018 en del av Doro och har en period präglad av stark tillväxt bakom sig. Genom förvärvet kommer Welbeing och Doro ytterligare att stärka sin plattform av tjänster inom telecare. Som ett resultat kommer Welbeing att få ytterligare 1300 anslutningar och kan nu erbjuda sina tjänster även i Cumbria.

- Förvärvet av Eden Housing Association (EHA) är ett led i vår strategiska omvandling i UK, där vi genom förvärvet expanderar vår geografiska närvaro av telecare-tjänster, avslutar Robert Puskaric, VD och koncernchef på Doro AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Robert Puskaric, VD och koncernchef Doro, +46 (0)705 19 34 07, robert.puskaric@doro.com

Steve Smith, VD Welbeing, +44 (0) 1323 636218, steve.smith@welbeing.org.uk

• telecare
  • seniorer

Doro AB utvecklar telekomprodukter och tjänster för seniorer så att de kan leva ett fullt och rikt liv. Förutom positionen som global marknadsledare i sin kategori - telekom för seniorer - erbjuder Doro även en bred portfölj av produkter och tjänster för trygghets- och omsorgslösningar. Dessa smarta lösningar är skräddarsydda för seniorers och funktionshindrades specifika behov, bidrar även till att koppla ihop generationer digitalt och skapa en trygg och självständig tillvaro i det egna hemmet. Doro är ett svenskt publikt bolag och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Nordiska listan, Small Cap. 2017 uppgick nettoomsättningen till 1 924 miljoner kronor (200 miljoner euro).

Besök Doro på www.doro.se eller www.facebook.com/dorosverige