Ny serie vikbara mobiler från Doro gör det enkelt för seniorer att koppla upp sig

Även om feature phone-marknaden inte ökar använder mer än 60 % av världens seniorer fortfarande klassiska mobiltelefoner och är nöjda med det[1]. Därför lanserar Doro nu en ny serie vikbara mobiltelefoner. Den nya 65-serien erbjuder dessutom ett urval av smarta tjänster som gör det enkelt för dem som ändå vill ta steget in i den digitala världen. Doro 6520, 6525 och 6530 presenteras på Mobile World Congress i Barcelona, 22-25 februari.

Doro lanserar nu 65-serien som är en serie vikbara mobiltelefoner. Den nya serien innehåller alla Doros standardfunktioner tillsammans med en rad utvalda smarta funktioner. Användaren kan enkelt ta steget in i den digitala världen utan att bli överväldigad av alla valmöjligheter och funktioner. En navigationsknapp hjälper användaren att surfa på nätet, använda e-post, Facebook, Twitter och andra utvalda applikationer.

• Många seniorer känner sig inte redo för en smartphone. De vill ha en klassisk mobiltelefon som är enkel att ringa och sms:a med, men som också erbjuder ett urval av digitala aktiviteter. Våra nya mobiltelefoner gör det möjligt. Att de dessutom är vikbara är ingen slump. Vi vet att många seniorer upplever vikbara telefoner som tryggare då knapparna döljs när telefonen inte används och man då till exempel undviker felaktiga uppringningar, säger Johnny Davou, nordisk försäljningschef på Doro.

Marknadsundersökningar visar att en tredjedel av seniorerna efterfrågar en stor knappsats för att förenkla skrivandet, mer än hälften vill dessutom ha en mobil med högt och klart ljud och två tredjedelar önskar både en användarvänlig kamera och en trygghetsknapp.

Doros nya vikbara telefoner fungerar med hörapparater (HAC) och stödjer HD-voice som ger användaren en bättre ljudupplevelse. Det är särskilt viktigt då mer än en tredjedel av världens befolkning i åldern 65+ har någon typ av hörselnedsättning[2]. Mobiltelefonerna har också en stor skärm med skarp och tydlig bild och talande knappar som berättar vilken knapp som tryckts in och vilken funktion den har. Andra standardfunktioner är Bluetooth, kamera, ficklampa, FM-radio, förhöjda och tydligt separerade knappar och direktvalsknappar.

De två toppmodellerna Doro 6525 och 6530 har dessutom en extern skärm på utsidan där användaren enkelt kan se vem som ringer utan att behöva öppna telefonen. Den mest avancerade telefonen i serien, Doro 6530, inkluderar även trygghetstjänsten Doro Connect & Care® som syftar till att hjälpa användarna att hålla kontakten med sina nära och kära. Tjänsten underlättar tillgången till assistans, oavsett om det är i en nödsituation eller bara för att få hjälp med vardagliga sysslor.

Doro 6520, 6525 och 6530 kommer att finnas i butik från och med hösten 2016.

Under MWC i Barcelona, 22-25 februari, finns Doro 6520, 6525 och 6530 tillgängliga i Doros monter (nr.7A81) i hall 7.

[1]River Research, for Doro, Q4 2015

[2]World Health Organisation, Fact Sheet 300, March 2015

För produktbilder på Doro 8030, besök:

Kontaktinformation:
Johnny Davou, Nordisk försäljningschef, Doro AB

Telefon: 0707 – 71 00 88 | Mail: johnny.davou@doro.com

För fler bilder och produkttester, vänligen kontakta:
Elin Sjögren, PR-ansvarig för Doro i Sverige, Anna Westesson PR & Consulting
Telefon: 0708 – 447 137 | Mail: elin@awprc.se

• användarvänlig
  • enkel
  • enkel mobiltelefon