UpGrade håller WiMAX seminarium i Köpenhamn och Stockholm

En av världens ledande experter inom WiMAX, Dr. Mo Shakouri, board member och Vice President Marketing i WiMAX Forum, är gästtalare på UpGrades seminarium som hålls i Köpenhamn den 20/3 och i Stockholm den 23/3. WiMAX är dessa dagar ett hett ämne. Tidningarna skriver om det, politikerna talar om det och marknaden efterfrågar det. Men vad är WiMAX egentligen och hur fungerar tekniken? För att få klarhet i detta håller UpGrade två seminarium där experter inom området objektivt berättar om WiMAX’s egenskaper och möjligheter. ”All you need to know about WiMAX” har UpGrade valt att kalla seminariet där bl.a. Dr. Mo Shakouri, board member och Vice President Marketing i WiMAX Forum, svarar på frågor som ”Vad är WiMAX?” och ”Varför använda WiMAX?”. Civilingenjör Jan Boström anställd vid Post & Telestyrelsen redogör för de juridiska aspekterna i ämnet och professor Ulf Körner, chef för avdelningen för Telekommunikationssystem vid Lunds Universitet, ger deltagarna en blick in i framtiden. Seminariet hålls i Stockholm den 23/3 på SkyCity Arlanda Airport. UpGrade Communication håller även ett seminarium i Köpenhamn den 20/3 på Hilton Copenhagen Airport där en representant från den danska IT- och Telestyrelsens Frekvenskontor kommer att delta. Mer information om dessa seminarier finns på www.upgrade.se samt www.upgrade.dk. Om WiMAX WiMAX är en ny industristandard, baserad på standarden IEEE 802.16a, för trådlös överföring där det krävs hög bandbredd och driftsäkerhet. Om Dr. Mo Shakouri Dr. Shakouri är styrelsemedlem och Vice President Marketing i WiMAX Forum. Han har över 20 års branscherfarenhet inom trådlösa system, radiolänkar och fiberoptiska nätverk. Han har varit ansvarig för utveckling av nätverkslösningar till den europeiska och sydamerikanska marknaden, samt utveckling av ”low-cost” digitala trådlösa system till den amerikanska och asiatiska marknaden. Shakouri har en doktorsgrad från Stanfords universitet i USA och utöver sin plats i WiMAX Forum är Shakouri också medlem i The Wireless Communications Association´s styrelse och ordförande i standardiseringsgruppen IEEE. Om Jan Boström Jan Boström är utbildad civilingenjör och är anställd på Post & Telestyrelsen. Boström jobbar på enheten för mobiltelefoni och trådlöst bredband. Han handlägger bland annat WiMAX-ärenden. Om Ulf Körner Ulf Körner är professor och chef för avdelningen för Telekommunikationssystem vid Lunds Universitet. Körner har en formidabel kunskap och erfarenhet inom sitt område. Han är en mycket erkänd profil som vid ett flertal konferenser världen över har delat med sig av sin kunskap om nutidens telekommunikation och gett kvalificerade bud på framtidens. Mer information och nästa rapport Gå in på www.upgrade.se eller www.doro.com för mer information. Nästa rapport är kvartal 1 den 25 april 2006. För frågor var vänlig kontakta: Henrik Mygind, CEO UpGrade Communication, 046-280 51 15 eller Ingvar Karlsson, CFO Doro 046-280 50 62 Om UpGrade Communication UpGrade är leverantör av bredbands- och infrastrukturlösningar med fokus på trådlösa, fiber och DSL-baserade nätverk, samt relevanta servicetjänster som site surveys, radioplanering, projektstyrning, teknisk support, utbildning och underhåll till systemintegratörer, operatörer och ISP:er i Skandinavien. UpGrade Communications huvudkontor ligger i Lund i Sverige och regionkontor i Danmark och Norge ansvarar för försäljning och teknisk support i respektive land. UpGrade Communication är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till Doro. Ytterligare information om UpGrade Communication finns på www.upgrade.se. Om Doro Doro utvecklar, designar och marknadsför produkter för kommunikation i hemmet och på arbetsplatsen. Doro är verksam inom fem områden: Telephony, IP-Communications, Accessories, Consumer Devices och Care Electronics. Erfarenhet och kvalitetstänkande, med fokus på användarvänlighet och design kännetecknar Doro. Via dotterbolaget UpGrade Communication tillhandahåller Doro även bredbandslösningar och IP-telefoni. 2005 omsatte bolaget 621 MSEK. Koncernens huvudkontor finns i Lund, Sverige. Doro har dotterbolag i sju europeiska länder samt i Australien. Doro-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Läs mer om Doro på www.doro.com.