3 lanserar Dovados 3G-router för mobilt bredband

3 börjar nu sälja svenska Dovados 3G-routrar tillsammans med sina mobila bredbands­abonnemang. Lösningen kan helt ersätta befintliga trådburna bredband, som t ex ADSL.

Kombinationen av 3s mobila bredband och Dovados 3G-router innebär att många användare sam­tidigt kan använda ett abonnemang. Genom att ansluta 3-modemet till routerns USB-port skapas en WiFi-zon, där såväl datorer som spelkonsoler, iPod Touch och iPad kan dela på samma mobila bredband. Precis som i ett vanligt trådlöst nätverk hemma.  Routern är helt uppgrade­rings­bar, vilket innebär att den kommer att kunna fortsätta användas även för nya, snabbare modem när 3 börjar marknadsföra dessa.

– Sedan tidigare har vi kompletta mobila telefoni­lösningar för både privatpersoner och före­tag. Med våra snabba mobila bredband med hastigheter upp till 16 Mbit/s och Dovados 3G-router erbjuder vi nu ett verkligt alternativ till ADSL och tar ytterligare ett steg mot att göra användarna helt oberoende av telefonjacket, säger Nicholas Högberg som är Vice VD på 3.

Dovado-routern levereras ihop med modem och 3Bredband Plus som kostar 199 kronor i månaden eller 3Bredband Max som kostar 249 kronor i månaden med 24 månaders bindnings­tid. Från och med den 15 juni säljs lösningen via 3s hemsida och i 3butiker i Sverige.

– Avtalet med 3 innebär ett verkligt genombrott för vår svenskutvecklade 3G-router och ett erkännande av vår tekniska kompetens. Tillsammans med 3 kommer vi att kunna förändra bredbandsmarknaden, säger Erik Arthur som är vd för Kista-företaget Dovado.

– Slut –

Högupplösta bilder finns på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dovado

, marknadschef, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

• Fritid