Dovado-routern hittar nätverk med ny app

Routertillverkaren Dovado presenterar en ny lösning för mobilanvändare att ansluta sig mot internet, till exempel när de är på resa. Dovados nya Remote Control app, som finns för både Android och iOS, skapar flexibilitet för den som befinner sig på resa, men ändå vill ansluta sig till bredband - fast, mobilt eller ett annat WiFi-nätverk.

Flera enheter kan anslutas via WiFi eller Ethernet, samtidigt som routern (till exempel Dovado Pro AC eller Tiny AC) kopplas upp mot ett WiFi-nätverk och ansluter till internet.

Appen kan till exempel användas för att reglera belysningen hemma, via flera olika protokoll (Z-Wave, Tellstick, Gembird och Belkin Wemo).

Den mobila appen presenterar också statistik över internet-uppkopplingen, mobila bredband och signalstyrka. Det går även att lägga till ett oändligt antal nya routerprofiler för dem som har flera Dovadoroutrar.

Ett exempel på enkel och smidig användning är när till exempel ett hotell endast erbjuder ett enda inloggningskonto per rum. SpotBoost-tekniken gör det då möjligt att använda appen så flera enheter kan dela på en inloggning med hjälp av till exempel en Tiny AC-router från Dovado.

- Vi söker de enkla, smarta, snabba och praktiska lösningarna. Den som är på resa ska inte slösa tid på tekniska frågor. Därför har vi förenklat installationsprocessen, som nu bara är några få inställningar på mobilskärmen, säger Samir Madani, grundare och marknadschef på Dovado.

Dovado Remote Control app kan laddas ner från Google Play och Apple iTunes.

För produkt-och marknadsinformation, kontakta:
Samir Madani, marknadschef Dovado, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

PR-kontakt:
Lennart Thulin, Norsholmen AB, 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

Dovado utvecklar nätverksprodukter för fast, trådlöst och mobilt bredband. Företaget grundades 2004 och har utvecklings- och försäljningskontor i Kista norr om Stockholm. Mer info finns på www.dovado.com