Dovado Tiny är världens minsta USB-router för 4G

Lagom till semestern lanserar det svenska företaget Dovado världens minsta trådlösa USB-router med WiFi för snabbt mobilt bredband med 4G (och förstås även 3G). Trots att den inte är mycket större  än en tänd-sticksask har den full funktionalitet som trådlös router för såväl mobilt som trådburet bredband. Telenor Sverige är först ut med att sälja Dovado Tiny i slutet av juni.

Den ringa storleken innebär att Dovado Tiny kan placeras undanskymt eller på små ytor, där en konven­ tionell router inte får plats. Den kan användas i stort sett överallt: Hemma, på land­stället, på mässor och konferenser, i husvagnen, i husbilen eller på båten. Med det medföljande självhäftande kardborrebandet är det enkelt att montera Dovado Tiny nästan var som helst.

Routern gör det möjligt för många användare att samtidigt ansluta datorer, smarta telefoner och spel­ konsoler via WiFi/kabel till en gemensam mobil bredbandsanslutning. Allt som behövs är ett USB modem för 4G eller 3G – och förstås ett abonnemang.

”Dovado Tiny gör det möjligt för mobiloperatörer att erbjuda en överlägsen bredbandsupplevelse till en lägre kostnad än de flesta fasta bredbandsalternativ och i det minsta formatet som finns tillgängligt. 4G USB­modem erbjuder hastighet och rörlighet som tillsammans med Dovado Tiny fungerar för att betjäna hela familjer,” säger Thomas Axaeus, VD på Dovado. ”Tiny förändrar allt genom att ge styrkan och flexibiliteten av en hemmarouter till hela familjen – i ett litet paket. Tiden när konsumenterna behövde vara knutna till en fast uppkoppling för sina bredbandsbehov är förbi.”

Alla kan installera en Dovado Tiny. Den känner automatiskt av vilken operatör som USB­modemet har anslutning till och gör själv alla nödvändiga inställningar. Dovado Tiny har stöd för 4G via abonnemang från Tele2 och Telenor med modemet Huawei E398. Dessutom har den stöd för över 100 olika 3G­ modem. Dovado uppdaterar fortlöpande sina produkter med såväl nya funktioner som stöd för ytter­ ligare fler modem. Uppgraderingarna kan hämtas gratis från Dovados hemsida.

Om internetanslutningen mot förmodan slutar fungera så har Dovado Tiny funktioner för att själv åter­ ansluta mot internet. Bland annat kan routern automatiskt slå av och på strömmen till USB­modemet, vilket gör det möjligt att återansluta modemet.

Routern går naturligtvis också att använda för fast trådbunden internetanslutning, t ex ADSL. Routern kan vara ansluten till både mobilt och trådbundet bredband samtidigt och automatiskt byta till 3G/4G om den fasta förbindelsen går ner. Det finns också en Ethernet­port för lokalt nätverk (LAN).

Dovado Tiny finns ute i butik i sista veckan av juni 2011. Routern säljs i Sverige både via en rad återförsäljare och av Telenor. Läs mer på www.dovado.com/tiny
– Slut –

Ca­pris, inkl moms: 800 kronor
Lansering i Sverige: Juni 2011