Dovados USB-routrar får stöd för kommande supersnabbt 4G

Nu kan marknadens snabbaste 4G-hotspot – Huawei E5786 som klarar hastigheter upp till 300 Mbit/s – dra nytta av svenska Dovados USB-router PRO. Det ger väsentligt mycket bättre räckvidd, samtidigt som många fler användare kan använda uppkopplingen samtidigt. Dovado är den första leverantören i världen som har stöd i sin router för den snabba hotspoten.

Huawei E5786 uppfyller Cat.6-standarden, som innebär en teoretisk bandbredd på hela 300 Mbit/s. Som fristående hotspot har den dock en begränsad räckvidd, eftersom den saknar externa antenner, samtidigt som endast ett fåtal användare kan vara anslutna samtidigt. Genom att ansluta hotspoten till en USB-router från Dovado blir både räckvidden och bandbredden betydligt bättre och många fler kan använda anslutningen. Dessutom laddas hotspotens batteri när det ansluts till routerns USB-port.

Tack var att hotspoten kan användas istället för (eller som komplement till) ett 4G-modem i Dovados router, elimineras dess nackdelar när den används hemma eller på ett kontor, samtidigt som man fortfarande vid behov kan ha mobilt bredband i fickan när man är i rörelse.

Stödet för Huawei E5786 är inbyggt i den senaste versionen (7.3.1) av Dovados firmware, som kan laddas ner kostnadsfritt till befintliga aktuella Dovado-routrar. Det är framför allt med toppmodellen Dovado PRO som det går att dra mesta möjliga nytta av hotspotens höga hastighet. Men även modellerna TINY, GO och DOMA ger hotspoten bättre prestanda.

Dovados routrar är helt operatörsoberoende och har stöd för över 250 USB-modem och mobila 4G-hotspotar.

Bilder och fler pressreleaser från Dovado kan laddas ner från www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dovado/

Länk till video:

För produkt-och marknadsinformation, kontakta:
Samir Madani, marknadschef Dovado, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

För lån av produkter, kontakta:
Lennart Thulin, Norsholmen AB, 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

Dovado utvecklar applikationer för mobilt bredband och telefoni. Företaget grundades 2004 och har utvecklings- och försäljningskontor i Kista norr om Stockholm. Mer info finns på www.dovado.com

Samir Madani