Felsäkert mobilt bredband med Dovados USB-router

Med Dovados nya firmware 7.2, kan företagets USB-router PRO göras praktiskt taget felsäker genom möjligheten att ansluta två USB-modem, där det ena modemet fungerar som backup till det andra. Därutöver har en rad mindre uppgraderingar för samtliga routermodeller gjorts i den nya firmware-versionen.

Möjligheten att ansluta två modem – t ex från olika operatörer – är en av de stora nyheterna i Dovados senaste firmware 7.2. Funktionen innebär att det andra bredbandsmodemet (t ex en billig 3g kontantsurfsticka) automatiskt tar över om det första tappar uppkopplingen. Funktionen kan användas med Dovados prisbelönta router PRO, som har två USB-portar. Denna funktion är något som efterfrågats genom åren från flera olika håll, t ex fraktbolag och båt/fordonsägare som korsar gränser, företag som vill ha extra backup och privata kunder som upplever frekventa störningar på sina uppkopplingar. En sådan finess har hittills varit svår att hitta inom M2M-segmentet (Machine-to-Machine), där produkterna är betydligt dyrare. Dovado har dock lyckats lösa det med en gratis firmwareuppdatering.

Förutom den utökade funktionaliteten för PRO-modellens dubbla USB-portar omfattar firmware 7.2 även en rad andra förbättringar för alla Dovados aktuella USB-routrar. Bland annat stöd för PPPoE- autentisering (Point-to-Point over Ethernet), något som är hett eftertraktat på den växande exportmarknaden Australien, samt vidarebefordran av inkommande SMS till antingen ett annat mobilnummer eller till en e-postadress.

Dovado har satsat mycket på fjärrstyrning och larm via SMS sedan företagets första USB-router lanserades 2008, och ser det som en mycket användbar metod för att kommunicera med routern om man befinner sig på avstånd och internetanslutningen skulle tappas temporärt. Det går också att kommunicera via SMS med PRO-modellen via endera av de båda anslutna USB-modemen, ifall det ena inte skulle svara.

Dovados routrar är helt operatörsoberoende och har stöd för över 200 olika USB-modem, såväl som de vanligaste mobila hotspotarna för 4G.

Den nya firmwareversionen finns att ladda ner kostnadsfritt från Dovados hemsida till routermodellerna GO, TINY, DOMA och PRO.

För produkt-och marknadsinformation, kontakta:
Samir Madani, marknadschef Dovado, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

För lån av produkter, kontakta:
Lennart Thulin, Norsholmen AB, 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

• 3g