Mobila bredbandets utveckling ger framgångar för svenska Dovado

Antalet mobila bredbandsabonnemang i Sverige är snart dubbelt så många som de fasta bredbanden. En del av förklaringen är den kraftiga ökningen av smartphones. Men många har också upptäckt att det mycket väl går att ersätta t ex ett ADSL-abonnemang med ett mobilt 3G eller 4G-abonnemang. Utvecklingen är mycket fördelaktig för det svenska teknikföretaget Dovado, som på bara några år sålt omkring 200 000 av sina unika USB-routrar på den svenska marknaden.

Antalet mobila bredbandsabonnemang, smartphones borträknat, har formligen exploderat de senaste åren. Enligt den senaste statistiken från Post- och Telestyrelsen har utvecklingen gått från noll 2005 till över två miljoner i slutet av 2011. Detta innebär att var tionde av dessa användare har en Dovado-router. Samtidigt har tillväxten för fast bredband planat ut, och antalet ADSL-abonnemang börjat minska. Med högre tillgänglighet för 4G utanför storstäderna antas trenden fortsätta.

4G ger dessutom oftast snabbare hastighet än med de fasta alternativen till en låg månadskostnad. Detta innebär att många konsumenter med fördel kan byta ut sitt fasta bredbandsabonnemang mot ett mobilt.

Det här är en utveckling som i högsta grad har gynnat Dovado i Kista. Företaget utvecklar och tillverkar USB-routrar som gör det möjligt för många att dela på samma mobila bredbandsanslutning, t ex över WiFi.

Det unika med Dovados routrar är att de stödjer alla olika USB-modem på den svenska marknaden och därmed inte låser användaren till en viss operatör eller ett speciellt modem. Routrarna är utvecklade för såväl 4G som 3G USB-modem och kan fortlöpande uppdateras allteftersom nya modem tillkommer på marknaden. Dovado satsar dessutom mycket på användarvänlighet. T ex läser routrarna av SIM-kortet i USB-modemet och gör därefter automatiskt alla nödvändiga inställningar för att skapa internetuppkopplingen.

Och framgångarna har inte låtit vänta på sig. Dovados försäljningskurva de senaste åren pekar lika brant uppåt som ökningen av mobila bredband. 100 000-strecket i antalet sålda routrar passerades för ungefär ett år sedan, och mycket snart är det dags att bocka av 200 000 levererade enheter. Företaget säljer sina produkter via både mobiloperatörerna och grossister.

-Många skaffar ett USB-modem med kontantsurf under sommarsemestern och är mycket nöjda med den hastighet de får, säger Samir Madani, som är försäljningschef för Dovado. Men utan router kan ett USB-modem med 4G-abonnemang inte helt ersätta en fast internetuppkoppling helt eftersom det saknar WiFi. Där är våra USB-routrar lösningen och traditionellt ser vi en kraftig ökning av försäljning under hösten.

Sverige ligger fortfarande i framkant när det gäller den mobila bredbandstekniken, vilket också är en förklaring till Dovados framgångar. Det pågår nu ett teknikskifte från 3G till 4G, som inte bara innebär högre hastigheter utan även bättre täckning, både i och utanför storstäderna.

Dovado har nu också inlett sin internationella expansion och det finns en mycket stor potential framöver, inte bara i Nordeuropa utan även på övriga marknader runt om i världen. Eftersom produkterna inte är knutna till bara en bredbandsteknik, är det lätt att anpassa och använda dem i stort sett var som helst.

– Jag är säker på att hemmamarknaden är långt ifrån mättad ännu, med tanke på hur utvecklingen inom mobilt bredband ser ut. Lägger vi till den globala marknaden som ännu är ganska outvecklad, även i länder som t ex Tyskland och Frankrike, så ser framtiden mycket ljus ut, säger Samir Madani.

För ytterligare information, kontakta: Samir Madani, försäljningschef Dovado, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

Om Dovado: Dovado utvecklar applikationer för mobilt bredband och telefoni. Företaget grundades 2004 och har utvecklings- och försäljningskontor i Kista norr om Stockholm. Mer info finns på www.dovado.com

• 3g
  • 4g