Ny svensk 3G-router med den senaste snabba WLAN-standarden

Svenska Dovado breddar nu programmet med en ny 3G-router för den senaste snabba WLAN-standarden 802.11n, med upp till 150 megabit/sekund i det trådlösa nätverket. Routern, som kallas Dovado 3GN, gör det möjligt att enkelt sätta upp en egen "hotspot", där en mängd olika enheter - datorer, mobiltelefoner, spelkonsoler etc - samtidigt kan dela på en mobil bredbandsanslutning.

Den nya 3G-routern fungerar med praktiskt taget alla 3G- och Turbo 3G-modem på marknaden, både i Sverige och internationellt. För närvarande finns det stöd för ett drygt 80-tal modem. Den är också helt operatörsoberoende. Valfritt 3G-modem ansluts i routerns USB-port.

Dovado 3GN fungerar även som en konventionell trådlös WLAN-router eftersom den har en 10/100 Mbit/s Ethernet-port för trådbundet bredband. Datorer ansluts till antingen via trådlöst WLAN (802.11b/g/n) eller direkt med nätverkskabel till någon av de fyra Ethernetportarna. Förutom datorer kan också all annan utrustning med WLAN-funktion (t ex iPhone och andra mobiltelefoner, iPod Touch och spelkonsoler) dra nytta av den delade 3G-anslutningen.

Dovados 3G-routrar är framtidssäkrade, eftersom de lätt kan uppgraderas över internet. Användaren kan utan kostnad ladda ner ny sk firmware, både för t ex nya USB-modem och för fler funktioner när de blir tillgängliga. Redan från början har Dovado 3GN stöd för praktiskt taget alla 3G-modem som finns på den svenska marknaden, inklusive de nya snabba Evolved HSPA- modemen (HSPA+), med överföringshastighet på upp till 21 Mbit/sek.

Routern kan också övervakas och styras på distans, genom att skicka SMS till 3G-modemets SIM-kort. Det går bland annat att starta och stoppa 3G-anslutningen, starta om routern och att kolla status, t.ex. signalstyrka och månadens trafikvolym. Routern kan även skicka SMS/mejl om något har hänt eller när en förinställd trafikvolym har uppnåtts.

- Slut -

PrisDovado 3GN: Ca 900 kr inkl moms

Uppgradering av firmware:Gratis

Tillgänglig på marknadenNovember 2009

Snabbfakta Dovado 3GN

Stöd för USB-modem:3G, Turbo 3G, HSPA+, CDMA, iBurst

USB-portar:1 st

LAN-portar:4 st 10/100 Mbit/s

WAN-portar:1 st 10/100 Mbit/s

WLAN:802.11b/g/n

Övrigt:SMS-styrning och -övervakning

Inbyggd brandvägg

Dovados 3G-routrar säljs i Sverige genom en rad återförsäljare som Dustin, Kjell & Co, Clas Ohlson m fl.

Högupplösta bilder finns att hämta på Newsdesk, www.newsdesk.se/pressroom/dovado

Samir Madani, marknadschef, 08-522918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

• Datorer, datateknik, programvaror