Genombrott för bildelning: DriveNow passerar milstolpe med en miljon kunder

• En tredjedel av alla DriveNow-användare har kört elbil
  • DriveNows bilar används upp till 23 gånger om dagen

BMW och Sixts bildelningstjänst DriveNow passerar en miljon kunder, en milstolpe som markerar ett genombrott för bildelning över hela Europa. Den ökande populariteten för bildelningstjänsten märks framförallt när det kommer till antalet resor per fordon, DriveNows BMW- och MINI-bilar används upp till 23 gånger per dag. DriveNows bildelningstjänst innebär också att ett stort antal människor, närmare en tredjedel av DriveNows kunder, har kunnat prova på att köra elbil, vilket sparat mer än 2 500 ton koldioxid till dags dato.

- En mijon kunder är en enastående bedrift och ett bevis på vilken viktig position bildelning har i storstäderna. Från att mestadels har attraherat unga trendmedvetna och teknikintresserade människor ser vi nu alltifrån studenter till pensionärer bakom ratten i våra bilar. Bildelning har verkligen blivit en vital del av trafikbilden och infrastrukturen i de städerna där vi finns, säger Fredrik Ellsäter, vd på DriveNow.

Om DriveNow

DriveNow är en ny typ av bildelningstjänst där bilarna hyrs och lämnas tillbaka på valfri plats. Idag finns tjänsten, som ägs av BMW Group och Sixt, i tolv europeiska städer utöver Stockholm: Berlin, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, Helsingfors, Köln, Köpenhamn, Lissabon, London, Milano, München och Wien. DriveNows bilflotta består av 5 900 premiumbilar från BMW och MINI, och elbilsmodellen BMW i3 finns i samtliga städer. Mer än en miljon registrerade kunder använder DriveNows friflytande bilpool. I Stockholm har DriveNow 310 bildelningsbilar. Enligt flera studier ersätter varje DriveNow-bil minst tre privatägda bilar, viket bidrar till att förbättra trafiksituationen och trängseln i staden.

Tjänsten är mycket enkel och smidig att använda. Initialt behöver kunden registrera sig, sedan kan bilarna reserveras via DriveNow-appen, på telefon, eller på DriveNows hemsida. Kunden öppnar upp bilen direkt med appen, kör dit den ska och lämnar sedan tillbaka den på den plats som passar bäst. Allt ingår i minutpriset - parkering, försäkring och bensin - oavsett stad, och medlemskapet gäller i alla städer där DriveNow finns.