Hela ensemblen i Robin Hood The Musical

Dramatik och kämparanda inför premiären av Robin Hood The Musical

Publikrepetitionerna har precis avslutats för höstens stora familjemusikal Robin Hood och på söndag är det äntligen dags för premiärföreställning på Stockholm Waterfront.

Men allting har inte gått på räls bakom kulisserna.

-Vi har bland annat haft olyckstillbud med två av våra artister som åtminstone har fått mig att ligga och vrida mig på nätterna, säger skådespelerskan och producenten Anna Norberg.

Först ut var Arn-skådespelaren Joakim Nätterqvist, som kastades av sin häst under ett egenproducerat tornerspel i Engsö. Produktionsbolaget för Robin Hood var på plats och filmade trailers och reklamvideos inför musikalen men fick avbryta då den otäcka olyckan var framme. Ambulans tillkallades och Joakim fördes, tillsammans med sin gravida flickvän i ilfart till närmaste sjukhus där man konstaterade ett brott på bäckenet, vilket ledde till operation.

-Jag fick skruvar inopererade på var sida av bäckenet och fick börja arbeta i rullstol, berättar Joakim som nu inför premiären är på fötterna igen för att spela Little John i Robin Hood The Musical.

Nästa slag kom när artisten Axel Schylström som spelar Slim Jim, fick börja repetitionerna på kryckor på grund av sin skadade fot.

-Det var inte helt poppis på hemmaplan att jag skulle upp på scenen men jag ville verkligen. Men jag var säker på att få det att funka på något vis, säger Axel som är van att aldrig ge upp efter den svåra olyckan som 2012 orsakade brännskador på större delen av hans kropp.

-När man gör en produktion av den här kalibern får man vara beredd på att vad som helst kan hända. Men alla har gett hundra procent och nu är vi helt redo för en sprakande premiär med superduktiga artister som gör manuset rättvisa, säger Anna Norberg.

På scenen får killarna sällskap av bland andra Idol-vinnaren Martin Almgren som gestaltar den gemytlige munken Brother Tuck i sin musikaldebut.

– Broder Tuck är ju lite levnadsglad och tycker att man kan ta saker utifrån vad de är, precis som jag.

Jag gillar dessutom konstformen när du får uttrycka dig i ord och går i gång på det rent musikaliskt. Det ska bli riktigt kul att få ta del av det, säger Martin.

I musikalen får publiken även träffa stjärnskottet Christian Arnold som Robin Hood, Miriam Bryants talangfulla syster Elisa Bryant som den undersköna Marion med skinn på näsan, den rutinerade musikalartisten Patric Martinsson som den dråplige Prins John, Tilde Fröling som en av de kvinnliga soldaterna samt många fler i den 22 man stora ensemblen.

Robert Dröse står för manus och regi och Anna Norberg producerar. 27 oktober är det premiär på Stockholm Waterfront. Sedan följer en Sverigeturné med avslutning 22 mars 2020.