Nyhet -

Föreläsaren och artisten Axel Schylström ställer sig på musikalscenen i Robin Hood

Sju år har gått sedan Axel Schylström var med om en olycka som gav honom brännskador över 70 procent av kroppen. Efter en tuff kamp för livet kämpade han sig från sjukhussängen till att bli populär deltagare i Idol och Melodifestivalen samt en flitigt anlitad föreläsare och inspiratör. Han har precis släppt en ny singel och breddar nu karriären genom att ställa sig på musikalscenen.

slim-jim-pr1Axel Schylström har valt att berätta öppet om brännskadorna som förändrade hans liv och den tuffa utmanande vägen tillbaka. Trots de svåra skadorna har han aldrig låtit motgångarna hindra honom från att uppfylla sina drömmar. Hans nakna självbiografi ”Bränd – En resa genom eld”, följdes av en föreläsnings-turné med samma namn som har blivit en av Sveriges mest bokade föreläsningar bland företag och skolor. Sedan tiden på sjukhuset och genombrottet i Idol 2015, där han kom på fjärde plats, har han genom sin kamp och envishet visat att allting är möjligt, oavsett förutsättningar.

Bara för att man är annorlunda behöver man inte ge upp sina drömmarAxel lever under devisen att det går att vända det mesta till något bra. Han blev en förebild för många då han under sin medverkan i Idol aldrig tvekade att visa sig precis som han är i en bransch där utseendefixeringen tar upp alltför stor plats.

– Varför ska man vara som alla andra? Det är ju bara tråkigt. Jag har lärt mig hur mycket man kan åstadkomma med vilja och ihärdighet. Man orkar ALLTID lite till, glöm aldrig det när livet känns tufft, uppmanar han andra som har det svårt.

Nya utmaningar breddar karriärenI dagarna släpptes ”Svärmorsdröm”, en låt som Axel Schylström gör tillsammans med YouTube-profilen Anis Don Demina och i höst ställer han sig alltså på musikalscenen för att gestalta Slim Jim i Dröse&Norbergs uppsättning av Robin Hood The Musical.

-Det skall bli både superkul och utmanande att spela musikal. Slim Jim är en av de fredlösa och föräldralösa i Robin Hoods gäng. Den där killen som anser sig vara snyggast av alla och tror att han kan dansa bäst av alla. Han har ett väldigt gott öga till tjejer och är den snälle killen i gänget. Typ som jag, säger Axel och skrattar.

Han blev positivt överraskad av att bli erbjuden rollen och ser fram emot de kommande utmaningarna.

- Jag tror att utmaningen blir att lära sig att vara trovärdig i dialog. Scen- och sångsvana har jag ju, men nu ska jag skådespela för första gången också.

Musikaldebut tillsammans med idol-vännen Martin AlmgrenAxel Schylström kommer åter igen att stå på scen tillsammans med Martin Almgren som han träffade när de konkurrerade i Idol. De utvecklade en vänskap som har hållit i sig.

-Det kommer att bli extra roligt att göra Robin Hood tillsammans med Martin. Han är en av mina absolut bästa vänner och har varit det sedan vi träffades i idol 2015. Så grymt kul att vi får göra musikaldebut ihop.

Producent Anna Norberg säger att valet av Axel var lätt.

-Axel är en fantastisk person och artist. Hans bakgrund gör att man blir väldigt ödmjuk inför livet och hans röst känns perfekt för rollen och musikalen. Jag tror att han kommer att passa in bra i gänget och göra succé på scenen.

I sommar ska Axel kombinera ledighet med studiearbete, föreläsningar och spelningar.

-Jag kommer förhoppningsvis hinna med att släppa mer musik i år, men från och med i höst är det full fokus på att få till en fantastisk musikal tillsammans med ensemblen i Robin Hood. Det ser jag extra mycket fram emot!

Robin Hood The Musical har premiär på Stockholm Waterfront den 27 oktober 2019.

Länk trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wDVu5xIwCps