Från Ronja och Djungelboken till Robin Hood i Sherwoodskogen

Publiken får möta några välkända namn från Dröse&Norbergs tidigare uppsättningar samt en älskad far från Vimmerby när höstens familjemusikal Robin Hood har premiär.

En Skald med öppet sinnebill-sundberg

Bill Sundberg är ett välkänt ansikte från Dröse&Norbergs uppsättningar. Han har medverkat i Snövit, Trollkarlen från OZ, The Music Of Motown, Äventyret Aladdin och nu senast i Djungelboken The Musical. Bill startade sin karriär som skådespelare i teatergruppen Ung utan Pung där han under många år spelade teater för ett oräkneligt antal unga runt om i Sverige och har sedan dess jobbat med teater, musik och film i ett flertal sammanhang. I Robin Hood The Musical skall han spela den berättande Skalden.

-Jag vet inte så mycket om den här karaktären ännu, men känner jag Robert Dröse rätt så blir det en riktigt rolig utmaning. Denna gång behöver jag i alla fall inte svettas lika mycket som i Djungelboken då jag som Baloo hade århundradets varmaste dräkt på. Jag förbereder mig helt enkelt som vanligt genom att ha ett extremt öppet sinne och ta det som det kommer.

En ny karaktär i Robin Hoodtomas-ahnstrand

Skådespelaren och musikalartisten Tomas Åhnstrand är en hyena från Djungelboken som till hösten bosätter sig i Sherwoodskogen. Thomas utmaning blir att gestalta en helt ny karaktär i regissör Robert Dröses tolkning av Robin Hood.

-Rudolfo är en i Robin Hood´s gäng i Sherwoodskogen. Jag har en känsla av att han är en riktig gentleman med ett passionerat hjärta. Sen kanske inte hjärnan alltid är med till max men det är ett mindre problem, säger Thomas som är känd från den prisbelönta filmen ”Gräns”. Den yngre publiken känner igen honom från Monky som hade premiär julen 2017 och från barnprogrammet ”Piniata” som sändes i två säsonger på SVT. Den något äldre publiken brukar fråga Tomas om hans roll i Karatefylla och Partaj.

andreas-andersson

En sheriff som inte kan få nog av sig själv

Andreas Andersson tycker att det ska bli jättekul att få komma igång med repetitionerna av ”Robin Hood”. Andreas har medverkat i en rad scenföreställningar som exempelvis ”Saturday night fever”, ”Blackadder”, ”Arsenik och gamla spetsar”, ”Life of Bellman”, ”Hotelliggaren”, ”Robert Gustafsson 25” och nu senast i ”Rolandz på Rondo” i Göteborg. Vi har även kunnat se honom i TV-serier som bland andra ”Mysteriet på Greveholm”, ”Full frys”, ”Dieselråttor och sjömansmöss”, ”Gustafsson 3tr” samt gett svensk röst i tecknade serier och filmer som ”Ice Age 4”, ”Smurfarna 2”, ”Biet Maya” och många fler. Han går nu från hyena i Djungelboken The Musical till att gestalta den elake Sheriffen av Nottingham.

- Sheriffen sjunger gärna operaarior i tid och otid och den enda som verkar tycka det är vackert är han själv. Han sjunger hellre än bra kan man säga, men han kan helt enkelt inte få nog av sej själv. Tänkte försöka se om man kanske kan lära sej sjunga fult på ett vackert sätt. Vi får se vad resultatet blir av denna research.

mats-grenforsEn fadersgestalt på kunglig turné

Rollen som Marions pappa, Kung Richard Lejonhjärta, spelas av Mats Genfors. Han är ett älskat ansikte för besökarna på Astrid Lindgrens Värld där han i 15 säsonger har gestaltat Mattis i Ronja Rövardotter. Mats har länge arbetat med scenkonst och gjort roller på Chinateatern, Kristianstads teater, Angereds teater, Ydre Kulturcentrum, Lerbäcks teater, Malmö symfoniorkester med flera. Nu gör han sig redo för att åka på en kunglig turné som ännu en fadersgestalt.

-Jag vårdar mitt skägg, försöker promenera kungligt och vinka med utsidan av handflatan. Ser jag en droska kastar jag mig på den och glor leende på folk tills jag får kramp i tinningarna, säger Mats och skrattar.

Vi frågade herrarna vad det första är som kommer upp i huvudet när de tänker på Robin Hood.
Mats tänker på lägereldar, äventyr och rättvis fördelning av guldet. Thomas och Bill säger unisont ”Att ta från de rika och ge till de fattiga” medan Andreas snabbt kontrar med ”Var inte orolig sheriffen, hon é säkrad gamla Bettan”, vilket är ett citat från den tecknade versionen.

Vad som rör sig i Robert Dröses huvud och manus får publiken veta först när premiären går av stapeln på Stockholm Waterfront den 27 oktober 2019.

Länk till trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wDVu5xIwCps