Tilde Fröling klar som soldat i kvinnlig armé

Tilde Fröling är klar för ännu en roll på musikalscenen. I höst gör hon en av rollerna i Robin Hood The Musical. Hon kommer att spela tillsammans med bland andra idolvinnaren Martin Almgren och Joakim Nätterqvist, känd från filmerna om tempelriddaren Arn

Om Robin Hood har funnits på riktigt vet ingen med säkerhet, men vi kan följa historien om Robin Hood ända tillbaka till 1200-talet som en laglös person som tröttnade på skatter och ”tog från de rika och gav till de fattiga”.

I höst tolkar Dröse&Norberg legenden om Robin Hood på sitt alldeles egna sätt i en musikal som utlovar spänning, äventyr, fight-scener och som vanligt en massa humor och nyskriven musik.

tilde-frolingTilde Fröling, som gjorde debut på musikal-scenen i produktionsbolagets uppsättning av Djungelboken The Musical, kommer denna gång att spela soldat i Prins Johns kvinnliga armé.

-Att spela med i Djungelboken The Musical är faktiskt bland det absolut roligaste jag har gjort. Det kändes väldigt tomt och tråkigt när sista föreställningen plötsligt var avklarad. Jag saknade till och med min oerhört varma gam-dräkt, säger Tilde och skrattar.

Att våga utmana sig själv

-När jag fick rollen i Djungelboken så testade jag något som jag tidigare inte trodde jag kunde bemästra och framförallt inte riktigt har vågat tidigare. Jag klev verkligen ur min comfort-zone. Dessutom genom att gestalta en gam! Men hela upplevelsen gjorde mig mer ödmjuk, säger hon.

Djungelboken The Musical sågs av mer än 75 000 personer över hela Sverige under 2018/2019.

- Det var en fantastisk känsla att så många kom och kollade och var positiva när vi spelade Djungelboken. Det gör givetvis turnélivet mycket enklare. Att spela för barn är dessutom fantastiskt, de är så ”med” hela tiden.

Många starka och tuffa kvinnliga rollkaraktärer på scenen

Regissör Robert Dröse har sin vana trogen skrivit om manuset helt i egen regi, denna gång med många starka kvinnliga karaktärer. Han berättar att till och med den väna Marion, vars namn ännu inte är släppt, kommer att ha ordentligt med skinn på näsan. Det var inte det minsta svårt för Robert att erbjuda Tilde en roll i sin nyskrivna musikal Robin Hood.

-Tilde har en naturlig begåvning för att stå på scenen. Hon har dessutom en komisk ådra som verkligen fick lysa under turnén med Djungelboken.

-Den här gången känner jag mig mer säker eftersom jag vet vad som väntar. Så mycket man nu kan göra det med Robert som regissör. Det händer alltid oväntade saker i manuset, säger Tilde som ser fram emot höstens repetitions-start.

Nya och välkända talanger i ensemblen

Förutom de mer kända ansiktena som idolvinnaren Martin Almgren och Arn-skådisen Joakim Nätterqvist kommer Tilde att dela scenen med bland andra Celeste Cappelen och Anna-Lill Karlberg.

celeste-cappellen
Celeste Cappelen spelade som 13 åring huvudrollen i barnteatern "Jeg fant, Jeg fant" och de senaste 14 åren har hon arbetat med olika showkoncept som Wallmans, Bredhammar musikproduktion och olika Dröse & Norberg produktioner. Hon har även bland annat medverkat i rockmusikalen "De tre musketörerna" på Stockholm Stadsteater, spelat rollen som "Tess" i norska musikalen "Flashdance" samt körat bakom Velvet, Andreas Lundstedt och Sten&Stanley.

Celeste skall spela en vackra, utmanande och svartsjuka zigenarflickan Rebecka som utmanar Marion om Robin Hoods gunst.

-Rebecka är en riktig tuff karaktär med skinn på näsan. Att som tjej få spela lite av en " Bad Guy" tycker jag skal bli spännande, säger Celeste

-Största utmaningen med Robin Hood och rollen Rebecka är nog språket. Jag är ju från Norge så vi får hoppas att det inte blir för "svorskt"

ann-lill-karlbergAnna-Lill Karlberg har arbetat med Dröse & Norberg i många år. Publiken har träffat henne i ”I Hetaste Laget”, ”Zirkus Hanz”, ”Hotelliggaren”, ”Pippi Långstrump” samt flera omgångar och turnéer av både ”Trollkarlen från Oz” och ”Snövit”. Hon har turnerat i flera år med friteatern Ung Utan Pung och innan det jobbade hon på Junibackens teater. Hennes hjärta klappar lite extra för barn- & ungdomsteater, en publik som är ärlig & spontan, där man aldrig riktigt vet vad som kan hända.

-Det är fantastiskt att stå på scenen. Ingen annanstans kan jag känna mig så lekfull och i nuet. Att känna att man ”surfar” tillsammans med alla andra på scenen och i publiken är den bästa känslan.

I Robin Hood spelar Anna-Lill, precis som Tilde, en av soldaterna i Prins Johns kvinnliga armé.

-Jag har faktiskt ingen aning om vad som väntar oss. Det är ju det som är så spännande. Robin Hood är ju lite mer ”häftig” än Djungelboken om man kan säga så, jag hoppas på pilbågar och svärd. Det blir kul att denna gång få vara människa.

Robin Hood The Musical har premiär på Stockholm Waterfront den 27 Oktober 2019.