Elever på VO-programmet besöker Tanzania med 170 gosedjur i bagaget

Den 18 maj åker en grupp elever och lärare från Vård- och omsorgsprogrammet på Drottning Blankas Gymnasieskola i Helsingborg till staden Moshi i Tanzania. Syftet med resan är att gruppen, som leds av Mia Norén, programansvarig vårdlärare och förstelärare på skolan, ska göra ett förberedande besök inför kommande utlandspraktik, APL, för elever i årskurs 3 på VO-programmet. Den syftar också till att ge mer kunskap om sjukvård och omsorg utanför Sveriges gränser. Den drygt veckolånga resan kommer att ha ett fullspäckat schema med bland annat studiebesök på sjukhus, vårdboende, undersköterske- och sjuksköterskeutbildning, det lokala brandförsvaret samt barnhem och skolor. Gruppen har även blivit inbjuden till Svenska ambassaden i Dar es Salaam.

- Planeringsresan kommer hjälpa oss att knyta många viktiga kontakter för att få till stånd och utforma APL-platser, arbetsplatsförlagt lärande, inför kommande utlandspraktik i Tanzania samt att söka nästa fond som ska finansiera nästkommande APL-resa. Efter att inledande kontakter tagits, har vi blivit inbjudna av bland annat professorer, överläkare, lärare och präster i Moshi. Resan är möjlig att genomföra tack vare finansiering av Universitets- och högskolerådet, inom ramen för Atlasprogrammet, säger Mia Norén, programansvarig vård- och förstelärare på Drottning Blankas Gymnasieskola i Helsingborg.

I korthet främjar Atlasprogrammet internationella kontakter och stödjer utvecklingsarbete som syftar till att förverkliga mål i skolans läroplaner. Förutom individuell kompetensutveckling ska projekt inom Atlas praktik främja skolans arbete med internationalisering. Erfarenheterna skall integreras i undervisningen och främja yrkesutbildningens utveckling genom att erbjuda utlandsförlagd APL, som ger eleverna möjlighet till yrkesmässig utveckling, kulturellt utbyte och ökade språkkunskaper.

- Inför resan har våra elever jobbat intensivt med att samla in gåvor och donationer och jag är otroligt glad för att det bland annat finns 170 gosedjur i vårt bagage, varav ca 80 st är sponsrade och skänkta av ICA Brunnen. Vi kommer att skänka gosedjuren till barnhemmet Hope Foundation och väl på plats i Moshi kommer vi även att köpa majsmjöl och matolja till barnhemmet för en del av donationerna, säger Mia Norén.

Viljan att vara med och bidra har varit stor. Bland övriga sponsorer finns SEB i Höganäs, Sparbanken i Markaryd och elever och lärare på grundskolan i Nyhamnsläge.

- Vi på skolan skänker skolmaterial och även kondomer som går till sjukvårdens viktiga kamp att hindra spridning av HIV, fortsätter Mia Norén, som avslutar med att tipsa om att intresserade kan följa äventyret i en reseblogg som kommer att läggas ut på Facebook. www.facebook.com/drottningblankahelsingborg

För mer information kontakta Mia Norén, programansvarig vård- och förstelärare på Drottning Blankas Gymnasieskola i Helsingborg på 042-28 40 40, 070-511 73 33 eller mia.noren@dbgy.se .

För mer information om Atlasprojektet: www.uhr.se och www.programkontoret.se/sv

• vård- och omsorgsprogrammet
  • drottning blankas gymnasieskola helsingborg
  • drottning blankas gymnasieskola
  • friskola
  • academedia
  • hope foundation
  • moshi
  • atlasprogrammet

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag, som  har omkring 60 000 förskolebarn och elever samt cirka 30 000 vuxenstuderande i sina verksamheter. AcadeMedia har cirka 400 enheter och 10 700 medarbetare.

Inom AcadeMedia har alla skolor en elevgaranti vilket innebär att du som elev är garanterad att få slutföra dina studier hos oss. Läs mer om elevgarantin på AcadeMedias hemsida.