Kulturer möts i färgstark show i Falkhallen

Den 19 maj bjuder elever på Drottning Blankas Gymnasieskola i Falkenberg på en färgstark show med dans, musik och styling från olika kulturer runt om i världen. Eleverna har själva valt temat, Kulturer som möts, som inspirerat dem mycket, eftersom de upplever att alla berörs och att temat går att tolka på olika sätt. För att kunna njuta av showen med alla sina sinnen, kommer en ”snack bag” att delas ut till de 50 första som kommer till Blackboxen i Falkhallen. Påsen kommer att innehålla spännande smaker från kulturer som ingår i showen.

Strävan har varit att göra en trendig tolkning av de kulturer som valts ut. Bland länder som fungerat som inspiration finns Indien, Japan och Afrika. För att maximera upplevelsen och beröra fullt ut kommer publiken att få upplevelser som involverar våra fem sinnen.

Det är framför allt eleverna i årskurs 3 på hantverksprogrammet Stil- och trendstylist som ansvarar för showen. Under våren har de planerat, förberett, övat och portionerat ut ansvarsområden och uppgifter till sina skolkamrater i de andra klasserna. Alla årskurser inom Stylist- och frisörprogrammet är involverade. Några av eleverna från Turismprogrammet kommer att agera konferencierer och deras jobb är att guida publiken genom de olika länderna med hjälp av fakta och bilder som hela klassen jobbat fram. Frisörerna står för hår, stylisterna för makeup och eleverna på Design och inredningsprogrammet för scenografin.

Kläderna som används i showen kommer från både lärare och elever, men också från skolans egna gömmor. Drottning Blankas Gymnasieskola i Falkenberg har sedan tidigare ett samarbete med Röda Korset i Falkenberg, som även de lånar ut kläder.

- Eleverna har vuxit och lärt sig otroligt mycket genom att driva ett gemensamt projekt där de även tar hjälp av andra. Det är en bra prövning inför det som väntar i framtiden, nu när deras utbildning är i slutskedet. Det är dessutom en bra och rolig möjlighet att nå ut till många på samma gång och visa vad de har lärt sig under sina tre år hos oss, säger Isabell Fransson, lärare i stylistämnen på Drottning Blankas Gymnasieskola i Falkenberg.

Tid och plats för Kulturshowen
Var: Falkhallen, Blackbox i Falkenberg
När: 19 maj  kl 17 och kl 19

För mer information kontakta Isabell Fransson, lärare i stylistämnen på Drottning Blankas Gymnasieskola i Falkenberg, som nås på telefon 0346-71 30 80 eller på isabell.fransson@dbgy.se

• drottning blankas gymnasieskola
  • drottning blankas gymnasieskola falkenberg
  • kulturshow
  • stylistprogrammet
  • friskola
  • academedia
  • stil- och trendstylist
  • turismprogrammet
  • frisörprogrammet
  • design och inredning

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag, som  har omkring 60 000 förskolebarn och elever samt cirka 30 000 vuxenstuderande i sina verksamheter. AcadeMedia har cirka 400 enheter och 10 700 medarbetare.

Inom AcadeMedia har alla skolor en elevgaranti vilket innebär att du som elev är garanterad att få slutföra dina studier hos oss. Läs mer om elevgarantin på AcadeMedias hemsida.