NYA DS 3 PREMIÄRVISAD - SNYGGARE, BÄTTRE OCH TRENDIGARE.

Sedan lanseringen år 2010 har 390 000 kunder fallit för den snygga och trendiga modellen DS 3. Från Paris till Tokyo, från London till Buenos Aires – överallt har DS 3 väckt uppmärksamhet med sin starka personlighet, unika stil, körglädje och moderna utrustning. Enligt kunderna har DS 3 en utmärkt kombination av komfort och dynamik. Stärkta av framgången har man nu premiärvisat den nya DS 3. Det skedde i Louvrens glaspyramid i Paris. Den uppdaterade modellen har ny design i form av ny front ”DS Wings” och nya möjligheter till personlig anpassning, men också nya funktioner som uppkoppling, hjälpfunktioner m.m. DS 3 är en allsidig citybil som passar lika bra i staden som på landsväg. Den finns bland annat med senaste generationens växellåda EAT6 och den 3 cylindriga turbomotorn PureTech 110.

Vad motorerna beträffar så ingår, i det svenska modellprogrammet, bland annat den 3-cylindriga bensinmotorn PureTech 110 med den senaste generationens 6-växlade automatlåda EAT6 och PureTech 82. Likaså dieselmotorerna Blue HDi 100 (miljöbil) och Blue HDi 120.

Den nya versionen lanseras i Frankrike i mars månad och förväntas komma till Sverige i slutet av april. Priser och utrustning på det svenska modellprogrammet har ännu inte fastställts.

Avantgarde – en djärv design

DS 3 var den första av DS modellerna som utrustades med DS LED VISION, en utmärkande ljussignatur som kombinerar Xenon och LED teknologin och som ger en osedvanligt effektiv belysning av vägbanan. Modulernas placering får dem att likna en rad diamanter, och de nya lykterna är utrustade med flytande blinkersljus.

Liksom de två övriga DS-modellerna, DS 4 och DS 5, har nu DS 3 också fått den specifika fronten ”DS Wings” med en stor kylargrill försedd med DS logo, där kromlisten omkring grillen sträcker sig som vingar ut över lyktorna, och ett nytt inslag är de dubbla vingarna.

DS 3 är 3,95 m lång, 1,71 m bred och 1,46 hög.

Avancerad teknologi

DS-modellerna utmärker sig med ett antal spännande teknologier.

DS LED VISION presenterades för första gången i juli 2014 och LED teknologin består av 3 moduler på vardera 3 W, vilka är placerade som en rad diamanter i kombination med Xenon (25 W). Nu är även dimljusen LED och ger bilen ett fascinerande utseende.

Kombinationen av LED och Xenon ger ett kraftigt och annorlunda ljus med stor spridningsvinkel, vilket bidrar till att öka komforten vid mörkerkörning. Den reducerar också energiförbrukningen med 50 % vid halvljus och 67 % med helljus och förlänger lyktornas livslängd.

iOS eller Android? Båda fungerar med Mirror Screen.

Den uppdaterade DS 3 erbjuder Mirror Screen med dels Apple Car Play™ som tillval, dels Mirror Link® till Android-telefoner. Mirror Screen gör det både säkrare och enklare att använda applikationerna på en smartphone, när man kör bilen.

Med en 7” pekskärm i färg blir körningen ännu mer high tech. Skärmen ger samtidigt en enklare åtkomst till dessa många funktioner och har gjort det möjligt att minska antalet knappar på mittkonsollen med 20.

Active City Brake

”Active City Brake”, som motverkar sammanstötningar i trafiken vid låg hastighet och begränsar följderna, ingår som standard på den övre utrustningsnivån, Sport, och finns som tillval på grundversionerna. En laserstråle överst i framrutan registrerar framförvarande fordon, som kör eller bromsar in. Vid hastigheter under 30 km/t aktiverar systemet bromsarna automatiskt för att undvika en sammanstötning.

Dynamisk och komfortabel

DS 3 har utvecklats för att vara både dynamisk och komfortabel. I det svenska motorprogrammet ingår två PureTech tre-cylindriga bensinmotorer, en fyrcylindirg bensinmotor ur THP-familjen och slutligen två fyrcylindriga - BlueHDi dieselmotorer. Här ska framför allt PureTech 110 S&S EAT6 framhävas.

PureTech 110 S&S EAT6

Kombinationen av den nya 6-växlade automatlådan EAT6 och PureTech 110 S&S ger en både komfortabel och dynamisk körning. Turbomotorn bjuder på ett högt vridmoment redan från låga varv, och växellådan arbetar både snabbt och smidigt. Vridmomentet är på 205 Nm, redan vid 1 500 varv/min. Bränsleförbrukningen är 4,5 liter/100 km. Utsläppen av CO2 är endast 105 g/km, vilket är en förbättring på 40 g/km eller 30 % i jämförelse med motorn VTi120 aut.

DS 3 levereras även med den ekonomiska PureTech 82 S&S (107 g CO2/km) och BlueHDi 100 S&S (87 g CO2/km.

DS 3 I SIFFROR

-390 000 sålda bilar världen över sedan lanseringen

-DS 3 lanserades i mars 2010

-78 olika kombinationsmöjligheter för tak/kaross

-4 Best in Class-motorer vad gäller CO2-utsläpp

-Dimensioner: 3,95 m lång, 1,71 m bred, 1,46 m hög, vänddiameter mellan 10,2 och 10,4 m beroende på däck

Fördjupad information om DS 3 finns att läsa på sidorna 5-10 i det pressmeddelande som kan laddas ner här på sidan.

FOTON:

Användarnamn (VERSALER): NEWDS3