E-handeln utmanar förpackningsindustrin

E-handel är ett personligt möte mellan kunden och det säljande företaget. När beställningen är lagd förväntar kunden sig en snabb leverans och en positiv upplevelse när paketet anländer. Det medför högt ställda krav på förpackningen längs hela logistikkedjan. Kraven inkluderar en snabb och enkel inpackning, ett tryggt transportskydd, en stark image samt en enkel och smidig uppackning.

– Nya handelsformer ställer alltid krav på nya förpackningar. Inom e-handeln utmanas vår innovativa förmåga när det gäller lätthanterade och flexibla förpackningslösningar som matchar unika produkt- och logistikupplägg.

Kraven är samma, oavsett om det gäller manuell hantering av ett brett sortiment eller högt automatiserad plockning och inpackning, säger Barbro Berggren, marknads- och kommunikationsansvarig på DS Smith.

Förpackningar med det lilla extra får kunden att agera

När många betraktar e-handelsföretagen som en homogen grupp, med likartade förpackningsproblem, väljer DS Smith att gå på djupet för att tillgodose de unika kraven hos varje kund.

– Visst har vi standardlösningar som fungerar på olika ställen, men våra förpackningsrekommendationer får aldrig bli slentrianmässiga. En riktig förpackningssuccé är alltid skräddarsydd, säger Barbro Berggren.

Det många i första hand söker är förstås en förpackning som fungerar i hantering och logistik. Men enligt Barbro Berggren räcker det inte med att uppfylla dessa grundkrav. – Framgångsrik e-handel handlar ofta om personlig utstrålning, det där lilla extra som fått kunden att agera. Den känslan ska förpackningen bygga vidare på och förstärka. Förväntningar som byggts under köpet ska bekräftas och uppfyllas direkt när paketet dimper ned i brevlådan, säger hon. Hon anser att kundens bekräftelse kan ligga i rena ”looks”, där tryck och grafik sänder de rätta signalerna. Men det kan också handla om unika konstruktionslösningar som bygger avsändarens image. – Att skicka en försändelse till en kund är att skicka sitt varumärke för påseende. Den som lyckas skapar positiva vibbar längs hela distributionskedjan och bygger fortsatt förtroende hos den slutliga mottagaren, säger Barbro Berggren.

Professionella förpackningar till alla e-handlare

E-handlare är, som sagt, ingen homogen grupp. Det finns många mogna företag som kommit långt med både handelsupplägg och förpackningslösningar. Samtidigt tillkommer ständigt nya aktörer. – Vi är organiserade för att ge fullservice åt alla. Inget e-handelsföretag ska behöva inleda sin verksamhet med nödlösningar. Ett samtal med oss leder alltid till en professionell förpackning, oavsett hur många exemplar man behöver, säger Barbro Berggren.

ANNIKA WIHLBORG

Samtliga produkter finns att se i DS Smiths monter C:04 på e-commerce, 11-12 maj, Kistamässan, Stockholm.

ASKET En stabil och måttanpassad låda håller kläderna snygga ända fram till konsumenten. Den grafiska designen är medvetet lågmäld på kundens begäran.

FLATTERED Skor på nätet. Självklart i en förpackning som klarar en returresa om de inte skulle passa. Dessutom ville kunden ha en förpackning som stärkte deras ekologiska profil. Wellpapp kommer från skogen och fungerar i både industriell återvinning och naturens eget kretslopp.

BLOMBOX Blommor ska avnjutas fräscha. Med e-handel och rätt förpackning kan man minska tiden från odlare konsument – från upp till en månad till en enda dag.