Dugga lanserar den digitala helhetslösningen för prov i skolan

Dugga lanserar den digitala helhetslösningen för prov i skolan

Torsdag 4/6 lanseras Dugga, en ny plattform för datorbaserade prov i skolan. Skolväsendet har länge efterfrågat ett användarvänligt och anpassningsbart e-provsystem för att möjliggöra datorbaserade nationella prov samt även kunna hantera alla andra typer av prov, tester och uppgifter som görs i skolan. Genom det forsknings- och utvecklingsarbete som gjorts på Duggas e-provsystem finns nu en helhetslösning för skolan.

Regeringen har prioriterat digitaliseringen av prov i skolan och Dugga har därför medverkat i utbildningsdepartementets utredning om hur skolan ska använda digitala prov och examinationer. Med anledning av regeringens prioritering av frågan går Dugga därför ut nationellt med sitt forskningsprojekt kring digitala prov och erbjuder skolor att vara med. Duggas provplattform har utvecklats av forskare, lärare och utvecklare från både svenska och internationella lärosäten.

Dugga utsågs till mest lovande provplattform

Dugga började för ett par år sedan som ett forskningsprojekt finansierat av Stics Research. Man tog fram en prototyp som testades noggrant och förra året valdes Duggas projekt ”Framtidens skola är redan här” till den mest lovande digitala provplattformen av innovationsmyndigheten Vinnova, som ligger under näringsdepartementet. Projektledaren och VD’n Patrik Nilsson beskriver det som en belöning för allt hårt slit och arbete som lagts ned i projektet.

”Det känns oerhört bra att kunna erbjuda skolor tryggheten att investera i ett provsystem med ett långsiktigt perspektiv. I och med att systemet utvecklas i linje med löpande forskningsprojekt är Dugga ett provsystem som hela tiden ligger i framkant inom kunskapsutvärdering. Dessutom ges lärare möjlighet att vara delaktiga i processen.” säger Claudia Rademaker, ordförande för Dugga.

Attraktivt för Riskkapitalister

Dugga har redan attraherat riskkapital av en grupp investerare och fler riskkapitalister är intresserade av att få investera. VD’n för Dugga berättar att de som approcherar Dugga anser att företaget har en lysande affärsidé och de flesta är på det klara med att branschen och marknaden kommer att växa kraftigt inom de närmaste åren. Patrik berättar vidare att den pågående internationella expansionen kan öppna för ytterligare investerare då den utstakade planen tar sikte på att bli en internationell aktör på området.

Kontaktpersoner:

Patrik Nilsson, VD, patrik@dugga.se, 070-510 55 60