Duni är på plats vid finalen i Bocuse d’Or

Duni är på plats vid finalen i Bocuse d’Or

För andra gången i rad är Duni närvarande i Lyon som officiell produktpartner när världens mest prestigefyllda kock- och gastronomitävling – Bocuse d’Or – anordnar final den 24-25 januari 2017. Duni sponsrar även Gastronomi Sverige och den svenska delegationens satsning för att kocken Alexander Sjögren ska nå prispallen.

Finalen hålls på SIRHA-konventet, en av Europas största branschmässor inom mat och hospitality. Där möts kockar från 24 länder som kvalificerat sig via nationella och regionala uttagningar. Vid tävlingstillfället får de i uppgift att laga två rätter under tidspress, som sedan bedöms av en expertjury. Poäng sätts på såväl smak som visuellt utseende och total presentation. Allt sker live inför en påhejande publik.

• Detta är ett event som ligger oss varmt och hjärtat, förklarar Saloni Deva, IR- och kommunikationschef på Duni. Bocuse d’Or samlar världens främsta kockar och matkonstnärer som var och en presenterar kreationer som de tränat på under flera månader. Slutresultaten är fantastiska anrättningar som tilltalar alla sinnen, och som sätter totalupplevelsen i centrum. Det rimmar väl med vad Duni står för, det vi kallar GoodfoodmoodÒ.

Bocuse d’Or anses vara det finaste en kock kan vinna och tävlingen vilar på långtgående traditioner. Förändringar i konceptet förekommer sällan, dock har en betydande detalj tillkommit i år; en av två rätter ska vara helt vegetarisk.

• Duni har nära samarbeten med kockar och restauranger över hela Europa, och det är tydligt att den gröna trenden når ut allt bredare. Därför är det roligt att även Bocuse d’Or vill lyfta fram detta. Vi tror att det kommer att tillföra ett spännande moment vid tävlingstillfället, avslutar Saloni Deva.