DUX i samarbete med Claesson Koivisto Rune presenteras på Nobis Hotel

I samband med Stockholm Design Week 2017 presenterar DUX en helt ny möbelkollektion form given av det internationellt uppmärksammade svenska arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune. Kollektionen kommer att visas i Ljusgården på Nobis Hotel i Stockholm under designveckan 6–12 februari 2017.

DUX, som i år firar 90 år, tar ett nytt grepp kring möbeldelen av verksamheten och har tagit fasta på både form, arv och kunskap i produktionen av den nya kollektionen. Med hjälp av Claesson Koivisto Rune skapar DUX återigen miljöer för vardagsrum och sovrum. ”Vi har värnat om det DNA som finns i DUX gällande form och kvalitet, men med en förankring i nuet”, säger Ola Rune. ”Vi är mycket inspirerade av samarbetet” fortsätter han. Claesson Koivisto Rune Collection kommer att innefatta fem olika produkter, anpassade för såväl hemmiljö som hotell och kontor. ”Vi breddar återigen vår verksamhet och är idag tillräckligt starka för att vinna tillbaka marknadsandelar inom den offentliga sektorn”, säger Charlotte Ljung, VD för DUX i Norden, och som i fjärde generationen driver familjeföretaget tillsammans med tre av sina bröder.

Kopplingen till Nobis Hotel är stark för designtrion såväl som tillverkaren; Claesson Koivisto Rune har designat och ritat hotellet, inklusive restaurang och bar. Hotellet har funnits i 6 år och är, sedan start, utrustat med DUX sängar. Man etablerar sig nu även i Köpenhamn under våren -17. Även här har man valt DUX sängar. ”Det är tydligt att vårt koncept med personlig service, modern lyx och internationell elegans fungerar. Där tycker vi även att Nobis och DUX kompletterar varandra väl, inte minst gällande den komfort som förväntas av ett hotell som Nobis”, säger Nobis Hotel:s VD, Andreas Cavallius.

”Vi är världsunika i vår tillverkningsteknik som ligger till grund för den legendariska DUX komforten, i både sängar och möbler. Vi kan arbeta väldigt hands-on genom hela värde-kedjan i våra helt egenägda produktionsenheter, och ta fram produkter som inte bara komfortmässigt är extremt svårslagna, men som även håller exceptionellt länge”, avslutar Charlotte Ljung.

Claesson Koivisto Rune Collection kommer att finnas i DUX egen retailkanal DUXIANA, den egna hotellkedjan Hotel DUXIANA, samt hos utvalda återförsäljare.

• hotell
  • stockholm design week 2017
  • soffa
  • bord

DUX är ett svenskt familjeföretag som utvecklar, tillverkar och säljer möbler och sängar. Idag säljs DUX via ett 100-tal återförsäljare på den Nordiska marknaden, samt genom den egna retailkanalen DUXIANA, med ca 80 st butiker i 30 länder. Vidare finns där idag fyra st Hotel DUXIANA. DUX finns representerat på mer än 300 hotell världen över. DUX omsätter 800 Mkr och har 250 anställda.

Läs mer på www.dux.sewww.duxiana.com och www.hotelduxiana.com