DUX i unikt samarbete med Karlsfälts Gård och Tärnsjö Garveri.

I ett unikt samarbete med Karlsfälts Gård och Tärnsjö Garveri går DUX tillbaka till grundvärdena i sin möbelproduktion. I strävan att främja svensk produktion och att i största möjliga utsträckning använda sig av naturliga material har DUX i detta samarbete valt att lyfta fram två DUX klassiker, DUX Dormi och DUX USA 75.

Från Karlsfälts Gård har DUX fått det bästa grundmaterialet för läder som Sverige har att erbjuda.

Tärnsjö Garveri tillhör de ytterst få av världens garverier som fortfarande, och har gjort sedan starten 1873, garvar sitt läder med vegetabiliska metoder istället för den mer tid- och kostnadseffektiva kemiska metoden där man använder krom. Det går inte att jämföra känslan och den patina som ett vegetabiliskt garvat läder får med ett kemiskt garvat läder. Detta är det enda sättet att producera ett premiumläder som samtidigt respekterar vår känsliga miljö.

Utöver samarbetet med att få fram det exklusiva lädret till dynorna, är bokstativen tillverkade av DUX lokala snickarmästare, Göran Gustafsson i Tyringe, i nordöstra Skåne som bemästrat att skapa och forma stolens unika karaktärsdrag.

Syftet med detta samarbete har varit att få fram en slutprodukt som andas kunskap, komfort och riktigt hög svensk kvalitet rakt igenom.

(Vänligen se pdf-version av pressrelease för produktinfo om Dormi samt USA 75.)

• tärnsjö garveri
  • karlsfälts gård