DUX lanserar nytt produktionskoncept

Säng och möbeltillverkaren DUX lanserar i höst sitt nya koncept DUX® Boutique Factory™. Konceptet innefattar ett avsteg från storskalig produktion till ett koncept som närmast är att definiera som något mellan en fabrik och en traditionell tapetserareverkstad. DUX blir först i Sverige med att introducera detta som koncept inom Möbelindustrin.

Kring årsskiftet räknar man med att ha etablerat en verksamhet där man valt att fokusera på ett produktions- såväl som utbildningscentrum. DUX ämnar, utöver möbelproduktion, att samarbeta med och bidra till utbildningen av lokala tapetserare samt att utbilda butikspersonal genom den sedan länge etablerade ”DUX akademien”, där man utbildar bl.a. inom ämnena sömn, sitt- och liggkomfort. Sösdala, där DUX har rötter sedan nästan 85 år tillbaka, är den naturliga orten för denna etablering.

“Vi noterar att intresset för kvalitet ökar samtidigt som ansvaret för vår miljö motiverar en produktion av  möbler med längre livslängd. DUX, till skillnad från många andra tillverkare, kan glädja sig åt att stor del av  alla möbler vi tillverkat, på ett eller annat sätt återanvänds. Detta ser man bevis på hos olika auktionsfirmor som med god framgång säljer möblerna igen. Vidare är omklädsel av DUX-möbler en omfattande verksamhet, som kommer att inkluderas i vår Boutique Factory. Vi kommer i detta sammanhang även att kunna ta fram klassiska modeller ur DUX arkiv, något som tidigare inte varit lika enkelt i stordrift” berättar Charlotte Ljung, Creative Director för DUX.

DUX har sedan 50-talet tillverkat kvalitetsmöbler där man i samarbeten med flera namnkunniga formgivare tagit fram en mängd möbler vars stil blev och är framstående exempel bland annat inom rörelsen ”Swedish Modern”.

Volymen i DUX verksamhet är sängar inom det högkvalitativa segmentet. Då DUX flyttat ut delar av sängproduktionen till sitt Portugisiska bolag planerar man att samarbeta med förre VD:n för Sösdalaanläggningen, Olle Lindhe, när det gäller logistik i lokaler han nu förfogar över. På så vis får man en samlad hantering av DUX hela produktsortiment, som tidigare varit utspridd på flera orter.'

Planer på att i ett närliggande kulturhus etablera en version av Hotel DUXIANA finns också, för att på så vis kunna förmedla en totalupplevelse för besökaren. DUX har de senaste 25 åren varit först med att etablera sig med egna specialbutiker och egna hotell världen över.

“Det är ett överlevnadsvillkor för oss att på ett så vederhäftigt sätt som möjligt få konsumenten att förstå de extraordinära kvaliteter våra produkter besitter. Med dagens marknadsföring kan man säga nästan vad som helst, men verkligheten är en annan sak, där specialbutiker och framför allt hotellen är viktiga verktyg för oss. Det skall även tilläggas att en stor del av vår försäljning baseras på rekommendationer från andra nöjda konsumenter världen över.” avslutar Charlotte Ljung.

För ytterligare information kontakta:
Charlotte Ljung, DUX
E-post: charlotte.ljung@dux.se

• Livsstil

• factory
  • boutique
  • möbeltillverkning
  • sösdala
  • duxiana

DUX är ett svenskt familjeföretag med en strävan att tillverka de skönaste och tekniskt mest avancerade sängarna på marknaden. DUX tillverkar även möbler där design och komfort står i fokus. DUX grundades 1926 och är idag en av Sveriges ledande möbel- och sängtillverkare med försäljning i 22 länder och en omsättning på cirka 800 MSEK i konsumentledet. Läs mer på www.duxiana.com och www.dux.se.