DUX VINNARE AV RESIDENCE STORA FORMPRIS 2017 – ÅRETS PRODUCENT

Anrika säng- och möbelföretaget DUX vinner det prestigefulla priset för sin förmåga att både förnya varumärket innovativt och samtidigt behålla sin välkända DUX-känsla.

Motivering:

“Plötsligt tänker vi DUX på ett nytt sätt. I samarbetet med Claesson Koivsto Rune har det anrika möbel- och sängföretaget nått en ny nivå med internationellt sväng. Bekvämlighet, skarpa linjer, lyx och vackra referenser till DUX historia i årets snyggaste uppdatering.”

“Vi har vårt arv och klassiska DUX-möbler som vi är stolta över och samtidigt ser vi fram emot att göra framtidens designklassiker och stärka våra marknadspositioner som designföretag”, säger Charlotte Ljung, VD, DUX Nordic.

Under 2017 lanserade DUX samarbetet med arkitekt- och designtrion Claesson Koivisto Rune. Tillsammans lyckades de skapa nya designikoner som innefattar fem produkter. Claesson Koivisto Rune Collection är anpassade för såväl hemmiljö som hotell och kontor och finns bland annat representerade i DUX egen retail-kanal DUXIANA, den egna hotellkedjan Hotel DUXIANA, samt hos utvalda återförsäljare. Samarbetet med Claesson Koivisto Rune fortsätter under våren 2018.

Årets vinnare utsågs av en jury som i år bestod av Residence redaktion tillsammans med inredaren Lotta Agaton. Prisutdelningen ägde rum den 21 november 2017, under en galamiddag för den samlade branschen på Nalen i Stockholm.